Som 17-årig købte Peter Cancro butikken Mike’s Subs i Point Pleasant, New Jersey, med et lån på $125.000 (næsten 750.000 kroner i nutidens værdi), som han fik af sin tidligere fodboldtræner, der også var bankmand. Dengang var han ikke engang gammel nok til lovligt at håndtere pålægsmaskinen i butikken.
Den butik, han senere omdøbte til Jersey Mike’s Subs, har nu gjort Cancro til milliardær.
En virksomhed med skiftende udfordringer
I dag har Jersey Mike’s næsten 3.000 butikker verden over og genererede i 2023 en omsætning på 23 milliarder kroner. Med en gennemsnitlig årlig vækst på 20% siden 2019 har kæden været en massiv succes.
Men vejen til toppen har ikke været uden udfordringer. I 1991 kæmpede virksomheden med økonomiske problemer på grund af bankkriser i det nordøstlige USA, hvilket førte til opsigelser af hele Cancros medarbejderstab, inklusive hans egen bror.
I 2006 stod kæden igen over for økonomiske vanskeligheder, men Cancro tog en risikabel beslutning om at modernisere de aldrende butikker. Projektet kostede $15 millioner, alle virksomhedens ressourcer på det tidspunkt, men investeringen betalte sig, og virksomheden vendte hurtigt tilbage til vækst.
-
-
En global kæde med strenge krav til franchisetagere
I dag er Jersey Mike’s kendt for sine strenge krav til franchisetagere, hvor kun 1% af ansøgerne bliver godkendt. At åbne en butik koster mellem 1,4 og 9 millioner kroner, men det kan være en lukrativ investering, da butikkerne i gennemsnit genererer en årlig omsætning på 8,7 millioner kroner.
Cancro, nu 67 år, solgte for nylig en majoritetsandel af virksomheden til Blackstone, en af verdens største kapitalforvaltere. Aftalen værdisætter kæden til $8 milliarder (56 milliarder kroner). Cancro beholder en mindre, men betydelig ejerandel og fortsætter som CEO.
En vækstrejse, der langt fra er slut
Trods den imponerende vækst mener Cancro, at der stadig er stort potentiale for ekspansion. Blackstone deler denne optimisme, og ifølge dem er Jersey Mike’s kun i begyndelsen af sin globale vækstrejse.
Fra at være en teenager med en lille sandwichbutik har Peter Cancro skabt et globalt imperium og viser, hvordan passion og risikovillighed kan føre til ekstraordinær succes.
Se kilden til indholdet her.