Mange danskere sværger til japanske biler for deres holdbarhed, lave driftsomkostninger og solide gensalgsværdi. Toyota, Honda og Nissan er blandt de mest populære mærker på markedet, men ikke alle modeller er et godt køb.
Faktisk har flere japanske bilproducenter sendt modeller på gaden, der har vist sig at være dyre i reparationer, upålidelige eller decideret farlige.
Ifølge Dagens.no er der fem modeller, som skiller sig negativt ud.
Mazda RX-8 – Smuk, men et mareridt at eje
Mazda RX-8 ser fantastisk ud, men den har alvorlige motorproblemer. Modellen, der blev solgt mellem 2004 og 2008, har en motor, der forbruger olie i ekstreme mængder, og som ofte går i stykker tidligt i bilens levetid.
Dertil kommer problemer med servostyring og elektronikken, hvilket gør den til en af de mindst pålidelige Mazda-modeller.
-
-
Mitsubishi Eclipse – Slidte reservedele og gearkasseproblemer
Mitsubishi Eclipse var en populær model i 90’erne og 00’erne, men hvis du overvejer en brugt model fra 1999-2003 eller 2007, bør du tænke dig om en ekstra gang.
Modellen lider under:
- Dårligt interiør, der nemt går i stykker
- Hjul og fælge, der hurtigt slides ned
- Problemer med gearkassen, især på de automatiske modeller
Læs også: Chok for bilejere: Så meget dyrere bliver det at have bil i 2025
Honda CR-X Del Sol – En fiasko for Honda
Honda har et stærkt ry, men modellen CR-X Del Sol fra 1992 blev hurtigt en af deres største skuffelser.
Problemerne inkluderer:
- Utæt tag, der ofte lækker vand
- Støjende kabine, som giver en ubehagelig køreoplevelse
- Bremseskiver, der bliver skæve og svækker bilens sikkerhed
Honda stoppede hurtigt med at producere modellen, og reservedele kan derfor være svære at finde.
Er du træt af at betale for meget for din bilforsikring? Alt du skal gøre, er at indtaste din nummerplade herunder og klikke på "Se pris". Så får du straks en oversigt over de bedste tilbud!
Toyota Paseo – Glemte Toyota selv denne model?
Toyota Paseo var en af de mindst kendte Toyota-modeller nogensinde. Den blev produceret mellem 1991 og 1997, men fik aldrig den popularitet, som Corolla eller Camry opnåede.
Modellen havde ikke store mekaniske fejl, men var simpelthen så upopulær, at Toyota opgav den efter blot seks år. Resultatet? Det er næsten umuligt at finde reservedele.
Suzuki Samurai og Suzuki X-90 – Usikre og ustabile
90’erne var en hård periode for Suzuki, hvor de lancerede to af deres dårligste modeller nogensinde.
Suzuki Samurai havde store sikkerhedsproblemer og fik en forfærdelig vurdering af Consumer Reports, da bilen havde en tendens til at vælte under skarpe sving.
Suzuki X-90 var endnu værre – en bizar kombination af en coupé og en SUV, som aldrig fandt sin plads på markedet. Den havde kun 90 hestekræfter, og de få ejere, der tog chancen, blev hurtigt skuffede.
Ikke alle japanske biler er sikre køb
Selvom japanske biler ofte er kendt for lang levetid og solid kvalitet, er der undtagelser. Hvis du leder efter en pålidelig bil med høj gensalgsværdi og minimale reparationer, bør du undgå disse modeller.
Har du allerede en af dem? Så kan det være på tide at overveje et skift, før reparationerne løber løbsk.