5 grunde til, at BYD overhaler Tesla i elbilsalget

Kinesiske BYD har netop overgået Tesla i kvartalssalget af elbiler og viser sig som en stærk konkurrent i elbilmarkedet. Men hvad gør BYD så succesfuld?

Den kinesiske elbilproducent BYD har for første gang rapporteret højere kvartalssalg end Tesla og udnytter sin position på markedet for overkommelige el- og hybridbiler. Her er de fem vigtigste faktorer, der driver BYD’s succes:

1. Prisvenlige elbiler

BYD er kendt for sine prisvenlige elbiler og har i år reduceret priserne yderligere. Deres mest økonomiske model, Seagull, kan fås for under 70.000 kr. Dette gør BYD til et attraktivt valg for mange kinesiske forbrugere, især sammenlignet med Teslas billigste model, der starter ved 225.000 kr. i Kina. I oktober satte BYD desuden rekord med en halv million solgte biler på en enkelt måned.

2. Fokus på luksusmodeller

BYD har også udvidet sit sortiment til luksusbiler. Sidste år lancerede de premium-SUV'en Yangwang U8 til 1 million kr., og i februar præsenterede de superbilen Yangwang U9 til omkring 1,5 millioner kr. Dette træk åbner markedet for BYD blandt mere eksklusive kunder og udfordrer etablerede europæiske luksusmærker som Mercedes og BMW.



3. Ambitiøs global ekspansion

BYD sigter mod en markant global ekspansion og har ambitioner om, at halvdelen af deres salg i fremtiden skal ske uden for Kina. For at omgå handelsbarrierer bygger virksomheden nye fabrikker rundt om i verden og retter sit fokus mod nye markeder som Mexico og Brasilien, hvor efterspørgslen efter elbiler er i vækst.

4. Stærkt hybridprogram

Modsat Tesla, som kun producerer elbiler, tilbyder BYD også hybridbiler, der er meget populære i Kina. I oktober var 311.000 af de 500.000 solgte BYD-biler hybrider. BYD’s seneste hybridmodeller kan køre op til 2.000 kilometer på en enkelt opladning eller tankning, hvilket gør dem attraktive for kunder, der ønsker fleksibiliteten ved både el- og benzindrift.

5. Vertikal integration af forsyningskæden

En af BYD’s største styrker er deres høje grad af vertikal integration. De producerer næsten alle komponenter selv, herunder batterier og computerchips, hvilket reducerer produktionsomkostningerne betydeligt. Ifølge Stella Li, vicepræsident i BYD, producerer virksomheden alle dele til deres Dolphin-model, undtagen dæk og vinduer. Denne kontrol over forsyningskæden gør det muligt for BYD at opnå større effektivitet og holde priserne lave.

BYD’s kombination af overkommelige priser, luksusmodeller, global ekspansion, hybridtilbud og egenproduktion af komponenter gør virksomheden til en stærk spiller på elbilmarkedet, og en seriøs udfordrer til Tesla.

Se det originale indhold her.

Artiklens Tags: