9 influencere politianmeldt: Influencere er dybt forvirrede over nye retningslinjer

Nye regler fra Forbrugerombudsmanden har sendt chokbølger gennem influencerbranchen, hvor forvirringen er stor, og flere er blevet politianmeldt.

Influencere forvirrede over nye reklameregler

Der hersker stor forvirring blandt danske influencere efter Forbrugerombudsmandens seneste udmelding. Alt, hvad influencere lægger op på deres sociale medier, skal som udgangspunkt betragtes som reklame – også selvom der ikke er tale om et betalt samarbejde. Det betyder, at deres opslag er omfattet af Markedsføringsloven, som sætter strenge krav til, hvordan og hvad der må reklameres for.

Reklame uden betaling

Den nye tolkning fra Forbrugerombudsmanden har skabt usikkerhed blandt de danske influencere, der nu er bekymrede for, hvordan de overholder reglerne. I henhold til Markedsføringsloven må der blandt andet ikke reklameres for alkohol overfor børn, og sammenligninger af produkter skal være objektive og kunne dokumenteres med konkrete data. Men hvad sker der, når en influencer for eksempel deler noget, der ikke er betalt, men alligevel kan tolkes som en anbefaling?

Ifølge Lisbeth Kiel, formand for forbundet af influenter og bloggere i Dansk Journalistforbund, er der en enorm usikkerhed i branchen.

"Alle er så usikre på, hvad der helt præcist menes. Vi savner virkelig en udbygning og nogle konkrete eksempler," siger hun.

Det skriver DR her.

Forbrugerombudsmanden indkaldt til dialog

Som reaktion på den store forvirring har Dansk Journalistforbund, i samarbejde med 26 bureauer og organisationer, inviteret Forbrugerombudsmanden til dialog. Samlet repræsenterer de over 600 danske influencere, og deres mål er at få afklaret de nye retningslinjer og få en bedre forståelse af, hvad der nu tæller som reklame.



Lisbeth Kiel ønsker desuden, at man i højere grad lader sig inspirere af Dansk Journalistforbunds etiske retningslinjer for influencere, i stedet for at betegne alt indhold som reklame.

Politianmeldelser og stramninger

Forbrugerombudsmandens udmelding kommer kort efter, at flere influencere er blevet politianmeldt for at overtræde markedsføringsloven. Læs mere om dette på DR her.

Den nye stramning har bragt spørgsmålet om grænsen mellem privatliv og reklame i fokus, og det er tydeligt, at influencermiljøet efterlyser mere klarhed, så de kan navigere i de nye regler uden at bryde loven. For nu er usikkerheden stor, og influencere venter med al sandsynlighed spændt på den kommende dialog med Forbrugerombudsmanden for at få afklaret, hvordan de kan tilpasse sig de nye krav.