Når butikker lancerer store tilbudskampagner, kan det skabe ekstra travlhed – men i nogle tilfælde kan det også tage overhånd.
Danskerne elsker en god handel, og særligt i discountsegmentet er priskrigen mellem dagligvarekæderne intens.
Mange supermarkeder forsøger løbende at tiltrække kunder med kampagner, der lover ekstraordinære rabatter, men spørgsmålet er, hvor grænsen går for, hvornår et tilbud bliver for godt.
Prisen er nemlig en af de mest afgørende faktorer for forbrugernes valg af butik.
Hvis tilbuddene er billige nok, kan det få folk til at køre langt for at fylde indkøbsvognen – eller endda skabe uventet kaos.
Det var netop, hvad der skete, da ABC Lavpris i sidste uge afholdt deres første "Crazy Friday" med voldsomme prisnedsættelser.
-
-
Tilbud gik viralt
Ifølge RetailNews blev der tilbudt blandt andet Buko Krydderost til 5 kr., Mokai og Cult Shaker til 5 kr. samt bland-selv-slik til 6,98 kr. pr. 100 gram.
Det fik folk til at strømme til butikkerne i en grad, som ABC Lavpris ikke havde forudset.
Tilbuddene blev udbredt gennem kædens normale markedsføring – tilbudsavisen, Facebook og lokale radioreklamer – men interessen oversteg alle forventninger.
Administrerende direktør Nikolaj Spicker forklarer, at "det blev noget vildere, end vi lige regnede med."
Succes, men med udfordringer
ABC Lavpris oplevede en markant stigning i salget af kampagnevarer, men også af øvrige varer i butikkerne.
Dog var travlheden så massiv, at det i Randers skabte betydelige trafikale udfordringer.
Ifølge direktøren var formålet med "Crazy Friday" at styrke kædens lavprisprofil, men nu skal der kigges nærmere på, hvordan konceptet kan justeres.
"Vi skal finde et niveau, hvor vi ikke lukker hele Randers ned med trafikkaos. For det er hverken borgerne, kunderne eller butikkerne tjent med," siger han og understreger samtidig, at ABC Lavpris lever af den gode indkøbsoplevelse, som de fortsat ønsker at sikre.
Fremtiden for "Crazy Friday"
Hvorvidt konceptet vender tilbage i sin nuværende form, er endnu uvist.
Nikolaj Spicker påpeger, at "når man sætter nye initiativer i gang, er ens fornemmeste opgave at evaluere."
Derfor vil ABC Lavpris nu gennemføre en intern evaluering for at finde ud af, hvad de kan lære af den første "Crazy Friday" – og hvordan den eventuelt kan gentages i en mere kontrolleret form.