Afsløret: Se hvor mange der ikke betaler deres bøde i letbanen

Ubetalte kontrolafgifter skaber økonomisk pres for Fynbus. Hvad er årsagen til det store underskud og hvad gør de nu?

Tusindvis af passagerer i Odenses letbane undlader at betale deres kontrolafgifter, og det har nu skabt et millionunderskud hos Fynbus. I 2023 blev der udstedt kontrolafgifter for cirka fem millioner kroner, men mere end halvdelen af disse afgifter er endnu ikke betalt, hvilket har alvorlige konsekvenser for økonomien i den offentlige transport.

Kun halvdelen af afgifterne er blevet betalt

I alt fik 5.341 passagerer i letbanen udstedt kontrolafgifter sidste år. For voksne koster en afgift 1.000 kroner, mens børn skal betale 500 kroner. På trods af det høje antal udstedte afgifter har Fynbus kun modtaget betaling for omkring 2,3 millioner kroner, hvilket efterlader 2,7 millioner kroner som ubetalt gæld.

Christoffer Lilleholt (V), beskæftigelses- og socialrådmand i Odense, udtrykker sin bekymring over det store antal ubetalte afgifter:

"Det bekymrer mig voldsomt, at af de fem millioner kroner er det kun halvdelen, der er blevet betalt. Man forstår godt, at der er udfordringer med, at økonomien hænger sammen," siger han.

Det beretter TV2fyn her.



Gældsstyrelsen står for inddrivelsen

Når kontrolafgifter ikke bliver betalt til tiden, bliver der udsendt flere rykkere, hvorefter Gældsstyrelsen overtager inddrivelsen. Styrelsen har mulighed for at trække beløbet fra skyldnerens indkomst, uanset om det er løn, SU, pension eller dagpenge. Alligevel tvivles der på, at alle de ubetalte afgifter kan inddrives, hvilket gør det usikkert, om Fynbus nogensinde vil modtage de fulde 2,7 millioner kroner.

Økonomiske konsekvenser for Fynbus

Den store mængde ubetalte kontrolafgifter betyder, at Fynbus står overfor økonomiske udfordringer, som kan påvirke den fremtidige drift af letbanen. Den manglende betaling lægger et betydeligt pres på selskabets økonomi, og der er behov for bedre løsninger til at sikre, at flere afgifter bliver betalt fremover.

Artiklens Tags: