På Slagelse Sygehus har Børne- og Ungeambulatoriet fundet en banebrydende metode til at mindske antallet af patienter, der ikke møder op til deres aftaler.
Ved at inddrage kunstig intelligens i planlægningen har ambulatoriet opnået betydelige besparelser og en mere effektiv drift.
En dyr udfordring
Udeblivelser fra patientaftaler er en vedvarende økonomisk belastning for sundhedsvæsnet, der hvert år mister millioner af kroner på den konto på nationalt plan.
Problemet har også været tydeligt på Slagelse Sygehus, især blandt unge patienter i alderen 15 til 17 år.
Chefsygeplejerske Jannie Nissen forklarer:
"Det har vi haft meget fokus på, fordi det er dyrt for sundhedsvæsenet, når folk ikke møder op. Det er også ærgerligt, fordi der som regel altid er ventelister, så der var nogen, der kunne have brugt den tid"
Det skriver Tv2 her.
Fra manuelle opkald til intelligente analyser
Tidligere blev der ansat en studentermedhjælper til at ringe rundt til alle patienter for at minde dem om deres aftaler.
I dag har kunstig intelligens overtaget den opgave. AI identificerer de patienter, der er mest tilbøjelige til at udeblive, og lægesekretærer foretager derefter målrettede opkald.
-
-
Effekten har været tydelig.
Siden ambulatoriet begyndte at bruge AI til at forebygge udeblivelser, er antallet af patienter, der ikke dukker op, faldet fra 8 procent til 6 procent.
Teknologien virker
En tidligere undersøgelse fra Danske Regioner har også vist, at sms-påmindelser kan være effektive.
Når patienter får besked om, at udeblivelser i gennemsnit koster skatteborgerne 1500 kroner, øges sandsynligheden for, at de husker at aflyse tiden. Omkring 40 procent flere huskede at aflyse deres tid.
Fremtidens sundhedsvæsen
Brugen af kunstig intelligens på Slagelse Sygehus er et eksempel på, hvordan teknologi kan forvandle en udfordring til en løsning.
Ved at mindske spild af ressourcer og tid baner AI vejen for et mere effektivt sundhedsvæsen, der gavner både patienter og samfundet.
Læs mere om det på Tv2 her.