Svag økonomisk vækst i Kina
Alibaba, den kinesiske e-handels- og cloud-gigant, har haft et svagt år med kun en stigning på 1% siden januar. Til sammenligning har den amerikanske konkurrent Amazon haft en stigning på 21% i samme periode. Alibaba forventes at offentliggøre sine resultater for Q1 FY 2025 i begyndelsen af august, og resultaterne forventes at vise en blanding af økonomiske data fra Kina og øget konkurrence fra nye e-handelsaktører. Alibabas omsætning forventes at være omkring $34,5 milliarder for kvartalet, mens indtjeningen forventes at være omkring $2,10 pr. aktie.
Udfordringer i hjemmemarkedet
Kinas økonomiske vækst har været svag med en BNP-vækst på kun 4,7% i kvartalet, som sluttede i juni. Dette er en nedgang fra 5,3% i første kvartal, hvilket skyldes en nedtur i ejendomsmarkedet og en langsom genopretning fra strenge Covid-19 lockdowns. Forbrugernes udgifter og den indenlandske efterspørgsel er også fortsat svage i Kina. Detailhandelen er for nylig faldet til et 18-måneders lavpunkt på grund af deflation, hvilket betyder, at virksomheder har sænket priserne, og arbejdsgivere har reduceret lønningerne, mens ungdomsarbejdsløsheden er høj på omkring 14% i maj. Dette vil sandsynligvis påvirke Alibabas e-handelsforretning negativt i kvartalet.
Konkurrence og cloud-tjenester
Alibaba står også over for øget konkurrence i e-handelssektoren fra PDD, ejeren af rabat-e-handelsplatformene Pinduoduo og Temu, som vinder markedsandele, da kinesiske forbrugere bliver mere prisbevidste på grund af en svag økonomi. Alibabas cloud computing-forretning har også oplevet en væsentlig opbremsning i væksten, med en omsætningsstigning på kun 3% i det seneste kvartal. Efterspørgslen efter computerkraft relateret til fjernarbejde, fjernundervisning og video-streaming er faldet efter Covid-19 lockdowns. Alibaba har dog indikeret, at de vil reducere lav-margin projekter og fokusere på kunstig intelligens-produkter for at øge rentabiliteten fremover.
Aktieperformance og fremtidsudsigter
BABA-aktien har lidt et kraftigt fald på 65% fra $235 i januar 2021 til omkring $80 nu, i modsætning til en stigning på cirka 45% for S&P 500 i samme periode. Aktien har underperformet markedet i de sidste tre år. Afkastet for aktien var -49% i 2021, -26% i 2022 og -12% i 2023, mens S&P 500 havde afkast på 27% i 2021, -19% i 2022 og 24% i 2023.
Vurdering og fremtidig vækst
Alibabas nuværende markedspris på omkring $79 pr. aktie svarer til under 10x fremtidige indtjeningsforventninger, hvilket er meget rimeligt. Virksomheden forventes at opleve vækst i de høje enkeltdigitale procenttal over de næste to regnskabsår. Alibaba har også øget deres aktietilbagekøb og brugt cirka $5,8 milliarder på at købe 77 millioner amerikanske deponeringsbeviser i kvartalet, der sluttede i juni 2024.
Alibaba har også meddelt, at de vil hæve gebyrerne for handlende, som er en væsentlig kilde til deres indtægter. Samlet set er Alibabas vurdering mere fordelagtig sammenlignet med Amazon, som handler til cirka 42x fremtidige indtjeningsforventninger. Estimater viser, at Alibabas aktie kan stige til omkring $107 pr. aktie, hvilket indikerer en opadgående potentiale på 36% fra den nuværende markedspris på cirka $78 pr. aktie.
Se det originale indhold her.