Mens Tyskland står som det vigtigste eksportmarked for danske små og mellemstore virksomheder, vælger færre unge i Danmark at lære tysk. En ny analyse fra SMVdanmark viser, at andelen af studenter, der afslutter gymnasiet med tysk på A-niveau, er faldet fra næsten 9 pct. i 2016 til blot 4 pct. i 2023. Tendensen fortsætter på de videregående uddannelser, hvor antallet af optagne på tyskuddannelser er styrtdykket fra 250 i 2013 til kun 82 i 2024.
Dette fremgår af en pressemeddelelse.
”Tyskland fortsætter med at være SMV’ernes vigtigste eksportmarked. Derfor er det en bekymrende udvikling for de mindre virksomheder, at færre og færre danske unge tilvælger tysk i uddannelsessystemet. Både på ungdomsuddannelserne og på universiteterne ser vi, at antallet styrtdykker,” siger Alexander Søndergaard, underdirektør i SMVdanmark.
Han fremhæver, at Tyskland i 2023 alene stod for 43 milliarder kroner af SMV’ernes samlede eksport:
-
-
”Med Tysklands store økonomi og købekraft er det afgørende, at vi fortsat har adgang til medarbejdere med de rette sproglige kompetencer, så virksomhederne kan gribe de store muligheder på det tyske marked. Tilbagegangen i tysk økonomi betyder, at konkurrencen om markedsandele kun bliver skarpere, og derfor kan stærke tyskkompetencer være forskellen på succes og stagnation,” siger Alexander Søndergaard.
Samtidig viser analysen, at Danmark halter efter mange europæiske lande, når det kommer til interessen for tysk. I 2022 havde kun 27 pct. af danske gymnasieelever tysk på skemaet – en andel der placerer Danmark markant under lande som Polen, Ungarn og Holland, der også eksporterer til Tyskland i stor stil.
Behov for politisk handling
For SMVdanmark er den faldende interesse for tysk ikke kun en uddannelsesmæssig udfordring, men en reel trussel mod vækstmulighederne for de små og mellemstore virksomheder.
SMVdanmark opfordrer derfor til politisk handling for at vende udviklingen:
”Det bør være en politisk prioritet at få undersøgt årsagerne til, at de unge fravælger tysk. Vi opfordrer derfor til, at der foretages en grundig analyse af problemstillingen, som også kan pege på mulige løsninger. Og så kommer vi ikke udenom, at vi skal finde måder at løfte sprogfagene allerede i grundskolen for at styrke det første led i kæden,” siger Alexander Søndergaard.