Flere ansatte i en stor detailkæde i USA er begyndt at bære kropskameraer som en del af et pilotprogram.
Formålet er at skabe et tryggere arbejdsmiljø for medarbejderne og reducere konflikter i butikkerne.
Ny teknologi som sikkerhedsforanstaltning
Kropskameraer bruges allerede i stor stil af ordensmagten, men de vinder nu også indpas i detailhandlen.
Med kameraerne forsøger kæden at imødekomme stigende udfordringer som tyveri og konflikter med kunder.
Flere butikker har opsat skilte ved indgangene, der informerer kunderne om, at kropskameraer er i brug.
I en butik i Denton, Texas, blev en medarbejder observeret iført et gult og sort kropskamera.
-
-
Et pilotprogram med et klart formål
En talsperson for kæden forklarer, at brugen af kropskameraer stadig er i testfasen:
“Mens vi ikke taler om detaljerne i vores sikkerhedsforanstaltninger, ser vi altid på ny og innovativ teknologi, der bruges i detailbranchen. Dette er en test, vi afprøver i et enkelt marked, og vi vil evaluere resultaterne, før vi træffer nogen langsigtede beslutninger,” siger en talsmand for virksomheden.
Det skriver CNBC her.
Fokus på medarbejdernes sikkerhed
Detailkæden understreger, at deres primære formål er at øge sikkerheden for medarbejderne – ikke som et direkte middel til at bekæmpe tab af varer.
Hvem står bag testen?
Det er detailgiganten Walmart, der har lanceret dette initiativ.
Butikken tester kropskameraerne i et antal butikker i USA. Det bliver spændende at se, om dette kan være en mere permanent løsning på problemet.
Læs mere om dette på CNBC her.