Arla runder 100 milliarder i omsætning for tredje år i træk

Stærkt salg af proteinprodukter og smør løfter mejerigiganten – og andelshaverne får rekordstor udbetaling.

Den globale fødevarebranche har de seneste år oplevet stigende efterspørgsel på kvalitetsprodukter, hvor særligt proteindrikke og premium-smør har vundet frem.

Med en stabil omsætning og en voksende forbrugerinteresse for strategiske brands står en af Danmarks største virksomheder stærkt.

Nu viser Arlas nye årsregnskab, at mejerikoncernen endnu en gang har rundet en omsætning på over 100 milliarder kroner.

Stabil omsætning trods faldende mælkemængde

Arla oplyser, at selskabets omsætning for 2024 landede på 103 milliarder kroner – samme niveau som i 2023 og 2022.

Det skriver Ekstra Bladet med henvisning til Arlas netop offentliggjorte regnskab.

Koncernens topchef, Peder Tuborgh, fremhæver, at selskabet har formået at opretholde en stabil indtjening på trods af et fald i den samlede mælkemængde.

Vi har en bedre kvalitet i omsætningen, hvor vi sælger mere af vores mærkevarer og til gengæld mindre af vores industriprodukter. Samlet set giver det en rigtig fin udvikling i vores indtjening, siger han ifølge Ekstra Bladet.

Arla Protein og Lurpak trækker salget op

Mens Arlas strategiske brands oplevede et fald i omsætningen i 2023, vendte udviklingen i 2024.

Salget af produkter under Arla Protein-brandet steg markant – med hele 36 procent – hvilket viser den voksende efterspørgsel på proteindrikke og mejeriprodukter med et højt proteinindhold.



Også Lurpak-smør oplevede vækst.

Omsætningen for brandet steg 8,4 procent, drevet af øget salg i både Danmark og Storbritannien.

Antallet af solgte Lurpak-produkter steg med 5,6 procent.

Rekordstor udbetaling til landmændene

Arla er et andelsselskab, hvilket betyder, at overskuddet fordeles mellem virksomhedens landmænd.

I 2024 endte overskuddet på 3 milliarder kroner, og Arla foreslår at udbetale knap 2,2 milliarder kroner direkte til andelshaverne. Det er den højeste supplerende betaling nogensinde.

Med et fortsat fokus på innovative produkter og en generel prisstigning på fødevarer forventer Arla en pæn omsætningsvækst i 2025.

Ifølge Peder Tuborgh er det stadig “de gode og innovative produkter, vi sælger godt af.”

Artiklens Tags: