Danske Bang & Olufsen har netop løftet sløret for et positivt kvartalsregnskab med solid vækst – særligt i USA, hvor salget er steget med hele 18 procent.
Men de gode takter står i skyggen af de nye handelsbarrierer fra USA, hvor forhøjede toldsatser kan lægge pres på selskabets eksport og priser.
-
-
Vækst trods handelskrig
Det skriver DR, som har talt med finansdirektør i Bang & Olufsen, Nikolaj Wendelboe.
Han slår fast, at USA fortsat er et vigtigt marked for den danske luksusvirksomhed, og at der blandt andet er planer om at åbne tre nye butikker i Californien.
"Vi satser stadig på USA og har ekspansionsplaner i Californien," siger han.
Samtidig vurderer selskabet løbende, om det giver mening at styrke sin tilstedeværelse i andre regioner, hvis forholdene i USA forværres yderligere.
Prisstigninger på luksus
Et konkret eksempel på konsekvenserne af den nye toldpolitik ses på firmaets populære hovedtelefoner, Beoplay H100, som produceres i Kina.
Disse bliver ramt af hele 104 procents importtold i USA, og det får priserne til at stige markant.
"Vi sælger i dag de her hovedtelefoner til 12.000 kroner. Og de stiger i første omgang med 1.500 kroner," fortæller Nikolaj Wendelboe og tilføjer, at en del af ekstraregningen skal dækkes af forbrugere og samarbejdspartnere – ikke kun B&O selv.
"Vi har ikke tænkt os i B&O, at vi ender med den regning selv," understreger han.
Kritik af Trumps toldpolitik
Wendelboe kalder udviklingen irrationel og advarer om, at det kan skade hele verdensøkonomien – inklusive USA selv.
"Det ser irrationelt ud. Det virker til, man vælger at ignorere alle lærebøger om, hvordan verdensøkonomien fungerer," siger han og tilføjer: "Jeg ser ikke noget positivt ved den udvikling, der er i verden. Det er kun negativt for verdensøkonomien og dermed også for Bang & Olufsen."
På trods af krisen fastholder B&O deres position som et robust dansk brand med en global strategi – og vil fortsat levere lyd og design i luksusklassen til kunder i hele verden.