Teknologi spiller en stadig større rolle i bilkørsel, og mange bilister benytter sig af digitale løsninger for at gøre turen mere sikker og effektiv.
Men i nogle tilfælde kan teknologien også udfordre myndighedernes arbejde. Det mener den norske regering, som nu vil indføre et forbud mod trafikalarmer – en beslutning, der kan koste bilisterne dyrt.
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil brugen af trafikalarmer fremover udløse en bøde på 10.200 norske kroner.
Det svarer til omkring 6.500 danske kroner.
Minister: Forhåndsviden om politiets kontrol ødelægger effekten
Ifølge Boosted.dk mener transportminister Jon-Ivar Nygård, at trafikalarmer underminerer politiets arbejde og svækker trafiksikkerheden.
"Det vigtigste ved sådanne kontroller er at eliminere risikabel adfærd som for høj fart, beruselse og uopmærksomhed," siger han og forklarer, at bilister ikke skal kunne forudsige politiets placering.
-
-
Lovforslaget er nu sendt i høring, og hvis det bliver godkendt, vil Stortinget tage endelig stilling til det inden sommer.
Kritik: Trafikalarmer kan spare bilister for store udgifter
Forslaget møder modstand fra både virksomheder og politikere.
Safedrive, en af de største aktører på markedet for trafikalarmer, hævder, at deres produkt øger sikkerheden på vejene.
De påpeger, at advarsler om dyr, genstande og farlige hændelser på vejen kan forhindre ulykker og dermed spare bilisterne for både skader og store økonomiske konsekvenser.
Samtidig understreger de, at deres system ikke bruges til at advare om narkokontroller, og at sådanne advarsler slettes automatisk.
Politiker: Flere bøder løser ikke problemet
Fremskrittspartiets transportpolitiske ordfører, Frank Sve, er stærkt imod forslaget og mener, at det skader bilisterne unødvendigt.
"Kvaliteten af vejene er vigtigere, hvis man vil undgå ulykker. Regeringen burde hellere øge budgettet til vedligeholdelsen af vejene end at bruge politiets knappe ressourcer på at jagte bilister med trafikalarmer," siger han til nyhedsbureauet NTB.
Om lovforslaget bliver vedtaget, vil blive afgjort i Stortinget inden sommer. Men én ting er sikkert – hvis det går igennem, kan det ende med at koste tusindvis af bilister dyrt.