Det europæiske bilmarked er i modvind. Og nu advarer nogle af de tungeste aktører i branchen om alvorlige konsekvenser, hvis ikke reglerne ændres.
Renault og Stellantis – koncernen bag blandt andet Fiat, Peugeot og Opel – retter en skarp kritik mod EU’s bilregulering og antyder, at fabrikslukninger kan blive uundgåelige.
Små biler overses af politikerne
Det skriver Ekstra Bladet med henvisning til udtalelser fra selskaberne gengivet i The Guardian.
Ifølge Renaults topchef Luca De Meo bliver små biler som Renault Twingo og Fiat 500 ofret i den politiske iver for at regulere markedet.
"Vi beder bare om, at der bliver lavet en anderledes regulering for små biler. Der er alt for mange regler, som er rettet mod de store og dyre biler. Det betyder, at vi ikke kan lave mindre biler under de samme økonomisk bæredygtige betingelser,"
siger han.
Stellantis bakker op om kritikken og advarer ifølge The Guardian om, at fabrikker i Europa kan stå for skud, hvis ikke rammevilkårene forbedres.
-
-
Forslag: Lær af Japan
Luca De Meo peger på Japan som forbillede, hvor man har indført skattemæssige og praktiske fordele for små biler, herunder lavere parkeringskrav og afgifter.
Han foreslår, at EU laver lignende tiltag for at holde liv i produktionen af de mindre modeller, som mange europæere stadig efterspørger.
SUV’er dominerer – og gør små biler urentable
En anden udfordring er, at store biler som SUV’er er blevet voldsomt populære – samtidig med, at nye regler har gjort biler tungere, mere teknisk komplekse og dyrere at producere.
"Det betyder i sidste ende, at mange ikke har råd til at købe dem,"
lyder det fra Luca De Meo.
Hvis der ikke gøres noget, advarer bilgiganterne om, at det ikke kun er bilmodeller, der forsvinder – men også arbejdspladser og hele fabrikker i Europa.