Det ligner et tilbud – men prisen er faktisk højere end før.
Nu raser kunderne over kædens “personlige rabat”.
Priskrigen rammer forbrugerne
Rema 1000 i Norge har fået en lavine af kritik, efter deres såkaldte rabatkampagne på kyllingelårfilet viste sig at være alt andet end en reel besparelse.
Kæden tilbød 20.000 kunder en “personlig rabat” – men realiteten var, at produktet kostede flere øre mere end før prisstigningen.
-
-
"Jeg synes, de er luskede"
En af de frustrerede kunder er 51-årige Birgitte Espenes Ludvigsen. Hun lægger ikke fingre imellem:
"Jeg synes, de er luskede. Og det er os forbrugere, der taber. Kæderne og de rige familier, der ejer dem, river til," siger hun.
Tidligere kostede kyllingelårfileten 79,10 norske kroner, men prisen blev hævet, hvorefter kunder fik “rabat” – ned til 79,20 kroner.
Med andre ord: “tilbudsprisen” var dyrere end den oprindelige pris.
Forbrugerrådet: Vildledende
Forbrugerrådet i Norge kalder det “vildledende”, og Forbrugertilsynet bakker op.
"Hvis prisen på en vare hæves og der umiddelbart efter gives en rabat, så kan det være ulovligt," siger underdirektør Marit Evensen.
Rema 1000: Vi ændrer vores rutiner
Kæden har reageret på kritikken og oplyser, at de har kontaktet Forbrugertilsynet for vejledning og nu vil ændre deres rutiner.
"Vi skal altid holde os inden for de gældende love og regler," lyder det fra Pia Mellbye, salgs- og marketingdirektør i Rema 1000.
Læs hele historien hos Nettavisen.