Ifølge Boston Consulting Groups (BCG) nye globale rapport "Black Friday 2024" planlægger 75 procent af forbrugerne at udnytte de gode tilbud i forbindelse med salgshøjtiden, og mange fortæller, at de vil bruge GenAI til at finde de bedste tilbud.
Danske forhandlere står i år over for unikke udfordringer med de danske forbrugere, der har et øget fokus på værdi og er mere selektive og prisbevidste end nogensinde før.
“Forbrugerne går efter tilbud, der gør en reel forskel i deres hverdag. Forhandlere, der kan tilbyde både prisreduktioner og relevant værdi, vil stå stærkest i konkurrencen.
Samtidig er en stærk online tilstedeværelse ikke længere et valg, men en nødvendighed – danske forbrugere forventer en problemfri digital oplevelse, hvor de nemt kan navigere, sammenligne og handle,” siger Andreas Malby, chef for forbruger- og detailområdet i BCG Norden.
-
-
Danskerne vil se mere end blot rabatter
BCGs seneste forbrugerundersøgelse ”Denmark’s Spending Dilemma: Cheerful Minds, Tight Purses” viser, at danskerne er mærket af prisstigninger og inflation.
Denne Black Friday forventes det derfor, at de danske forbrugere vil fokusere på tilbud i de mere essentielle produktkategorier som:
- Tøj
- Personlig pleje
- Hvidevarer
- Legetøj og spil
Men danske forbrugere lader sig ikke længere kun lokke af rabatter. De søger kvalitet og gennemsigtig prissætning. Og selvom én ud af fem danske forbrugere er villige til at betale ekstra for bæredygtighed, prioriterer flertallet fortsat værdi og praktikalitet.
Desuden vælger danskerne i stigende grad onlinekanaler til de mest relevante Black Friday-kategorier. Det skyldes bekvemmelighed, nem prissammenligning og ofte bedre tilbud.
Hvordan kan danske forhandlere vinde Black Friday-kunderne?
- Vær tydelig omkring rabatprocenter og særlige fordele (fx gratis levering)
- Fremhæv de overkommelige priser og nødvendigheden af de varer, der er på tilbud
- Tiltræk forbrugere ved at sikre, at kampagner er meningsfulde (fx den rette rabat på de rigtige produkter) og personligt tilpassede
- Sørg for en stærk online tilstedeværelse og en strømlinet digital oplevelse.