Novo Nordisk og Eli Lilly har længe domineret det lukrative vægttabsmarked, men nu begynder flere konkurrenter at melde sig på banen. Blandt de virksomheder, der arbejder på nye vægttabsmedicin, finder vi store navne som Roche, Pfizer og Amgen. Markedet for GLP-1-lægemidler, som bruges til vægttab, forventes at nå op på mellem 150 og 200 milliarder dollars inden 2030. Det er med andre ord et marked, der er værd at kæmpe for.
Stigende efterspørgsel og forsyningsudfordringer
Både Novo Nordisk og Eli Lilly har oplevet en enorm efterspørgsel på deres vægttabsprodukter som Wegovy og Mounjaro. Men denne efterspørgsel har også ført til udfordringer. Novo Nordisk har advaret om forsyningsproblemer, der forventes at fortsætte gennem 2024. For at afhjælpe situationen har de købt deres underleverandør Catalent for 16,5 milliarder dollars.
På samme tid har Eli Lilly investeret massivt i udvidelser af deres produktionskapacitet med en investering på 5,3 milliarder dollars i Indiana. Dette skal hjælpe med at imødekomme den stigende efterspørgsel og sikre fremtidig vækst.
-
-
Nye behandlinger på vej
En af de største forandringer i markedet er udviklingen af nye, mere prisvenlige og pillebaserede vægttabsbehandlinger. Novo Nordisk har allerede lanceret forsøg med en oral vægttabspille, der ifølge fase 1-forsøg viser hurtigere resultater end injektionslægemidlet Wegovy. '
Konkurrenter i fremmarch
Roche og Pfizer er også på vej med pillebaserede vægttabsmedicin, der kan ramme markedet inden for de næste par år. Eli Lilly har allerede lanceret en billigere version af deres vægttabsmedicin Zepbound, som kan købes direkte uden forsikring. Dette skal gøre medicinen mere tilgængelig for flere forbrugere.
Hvad byder fremtiden på?
Selvom Novo Nordisk og Eli Lilly stadig har føringen på markedet, kan konkurrencen intensiveres, når flere spillere træder ind. Med nye teknologier og flere behandlingsformer er det klart, at vægttabsmarkedet vil se store forandringer i de kommende år.
Se det originale indhold her.