BMW får bøde på 3 millioner for dette

Forbrugerombudsmanden har givet BMW en bøde på 3 millioner kroner for dette.

I marts 2022 anmeldte Greenpeace Danmark bilfabrikanten BMW til Forbrugerombudsmanden for groft vildledende markedsføring.

I en reklamekampagne brugte BMW blandt andet udsagnene ”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, ”Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og ”Hele produktionskæden for BMW iX er grøn”.

Her knapt tre år senere har BMW nu fået en bøde på 3 millioner kroner for 11 overtrædelser af markedsføringsloven.

Dette fremgår af en pressemeddelelse.

“Vi er meget tilfredse med, at BMW har erkendt sin greenwashing og er blevet idømt en bøde. Det er den anden store bilproducent, der i år bliver dømt for greenwashing efter en klage fra Greenpeace. Men vi er også enormt bekymrede over, at bøden er så håbløs lav, at store virksomheder i princippet blot kan spekulere i de milde straffe, når de planlægger deres markedsføring,” siger kampagnechef i Greenpeace Danmark, Sune Scheller.

I november udstedte forbrugerombudsmanden en bøde til Mercedes-Benz på 1 million kroner for en lignende greenwashing-kampagne, hvor bilproducenten kom med vildledende miljøudsagn. Greenpeace kritiserede også dengang bødestørrelsen for at være al for lav. 



I september 2023 blev forsikringsselskabet Alka ellers idømt en bøde på 16,9 millioner kroner for at overtræde markedsføringslovens forbud mod vildledning.

Her gik sagen helt til Højesteret og Alka blev dømt for overtrædelse af §5 og 6 i markedsføringsloven – de samme paragraffer der ligger til grund for bøden til Mercedes-Benz og nu også BMW.

“Når vi sammenligner bøderne med andre sager om vildledning, så virker bøden for BMW’s grove vildledning meget lav. Der er ikke noget i markedsføringsloven, der siger, at der skal ses mildere på greenwashing end på vildledning omkring bilforsikringer. En del af problemet er også, at Forbrugerombudsmanden ikke informerer om, hvordan bødens størrelse konkret er fastsat. Det er helt centralt for, at andre virksomheder kan vurdere, hvorfor der gives en bøde og på hvilket grundlag, hvis dette skal have en præventiv effekt,” siger Sune Scheller.

Intet ledelsesmæssigt ansvar placeret

I klagen til Forbrugerombudsmanden over BMW’s kampagne, argumenterede Greenpeace også for, at der i særligt grove tilfælde bør rejses tiltale mod ledende medarbejdere, hvis der har været handlet forsætligt eller groft uagtsomt.

“Vi er ret skuffede over, at der ikke bliver placeret et ledelsesmæssigt ansvar. At BMW så ublu kalder sig for ‘verdens mest bæredygtige bilmærke’ og samlet har overtrådt markedsføringsloven i én kampagne i hele 11 tilfælde, er i mine øjne en særlig grov vildledning. Hvis ikke der kan placeres et personligt og ledelsesmæssigt ansvar i så åbenlys greenwashing, hvornår så? Det havde vi argumenteret for i vores klage, men Forbrugerombudsmanden forholder sig ikke til det i sin kommunikation. Et personligt ansvar ville ellers have været noget, der virkelig kunne få en præventiv effekt, tror jeg.”


Artiklens Tags: