Største aktiesalg i Hong Kong siden 2021
BYD har rejst 5,6 milliarder dollars (€5,3 mia.) gennem en af de største aktiesalgsrunder i Hong Kong i nyere tid. Pengene skal bruges til at styrke BYD’s ekspansion på globale markeder, hvor virksomheden allerede arbejder på at etablere produktionsanlæg i Tyrkiet, Ungarn og Brasilien.
BYD solgte 129,8 millioner aktier til en kurs på HK$335,20 (€40,9) per aktie, hvilket er en 8% rabat i forhold til mandagens lukkekurs.
Euronews har kontaktet BYD for en kommentar.
-
-
BYD åben for samarbejde med Tesla
I et interview med Financial Times afslørede BYD’s vicepræsident Stella Li, at virksomheden er parat til at samarbejde med Tesla for at fremme elbilindustrien og reducere afhængigheden af benzinbiler.
“Vores fælles fjende er forbrændingsmotoren. Vi er nødt til at arbejde sammen for at få industrien til at ændre sig,”
Forklarede Li ifølge EuroNews.
Selvom Tesla og BYD konkurrerer om EV-markedsdominans, er BYD villig til at dele teknologi med andre producenter, herunder inden for autonom kørsel og batteriteknologi.
Dette samarbejdsudspil kommer på trods af stigende geopolitiske spændinger mellem Kina og USA, hvilket gør det til et overraskende strategisk skridt.
BYD udvider sin position i Europa
BYD har de seneste år øget sin tilstedeværelse i Europa ved at tilbyde billigere elbiler end mange europæiske producenter.
Samtidig har virksomhedens avancerede batteriteknologi, herunder den populære Blade-batteriteknologi, bidraget til stigende efterspørgsel i EU.
Blade-batteriet er en lithium-jernfosfat (LFP) batteritype, der giver forbedret køling, højere energitæthed og længere rækkevidde – faktorer, der har gjort BYD’s elbiler særligt attraktive.
Tesla’s salg i Europa under pres
Mens BYD ser fremgang i Europa, har Tesla oplevet faldende salgstal på kontinentet.
Ifølge analytikere hænger dette blandt andet sammen med Elon Musks voksende politiske engagement, herunder hans støtte til højreorienterede partier som Alternative für Deutschland samt hans tætte bånd til USA’s præsident Donald Trump.
-
-
EU’s straftold på kinesiske elbiler skaber udfordringer
I slutningen af sidste år indførte EU nye toldsatser på kinesiske elbiler, da unionen mener, at Kina ulovligt subsidierer sine EV-producenter.
- BYD rammes af en ekstra told på 17% ud over den eksisterende 10% afgift.
- Geely pålægges en told på 18,8%, mens statskontrollerede SAIC Group får en 35,3% afgift.
De højere toldsatser kan få negative konsekvenser for kinesiske EV-salgspriser i Europa, men samtidig har de skubbet flere kinesiske producenter mod hybridbiler, som ikke er omfattet af de nye afgifter.
BYD cementerer sin globale ekspansion med en rekordstor kapitalrejsning og åbner døren for samarbejde med Tesla, selv midt i geopolitiske spændinger. Samtidig står den kinesiske EV-sektor over for nye udfordringer i Europa, hvor toldrestriktioner kan bremse væksten, men også tvinge producenterne til at fokusere mere på hybridbiler.