Canada har netop annonceret, at de fra den 1. oktober 2024 vil indføre en 100% told på elektriske batterikøretøjer (BEV) fremstillet i Kina. Denne beslutning er en del af en større strategi for at beskytte den canadiske bilindustri mod udenlandsk konkurrence og bringe landet på linje med dets allierede i USA og EU, som allerede har indført lignende foranstaltninger.
Beslutningen om at pålægge 100% told på elektriske køretøjer fra Kina er et klart signal fra Canada om at beskytte sine egne markeder og sikre nationale arbejdspladser. Premierminister Justin Trudeaus regering har understreget, at denne told skal beskytte over 125.000 jobs i den canadiske bilindustri, hvoraf mange er fagforeningsforbundne.
Udover den høje told på elektriske køretøjer vil Canada også indføre en 25% afgift på stål og aluminium importeret fra Kina. Dette er endnu en foranstaltning til at støtte de nationale producenter og sikre, at den lokale stål- og aluminiumsindustri ikke bliver undermineret af billigere kinesiske produkter.
De nye tariffer på elektriske køretøjer fra Kina træder i kraft den 1. oktober 2024. De vil omfatte en bred vifte af køretøjer, herunder elektriske personbiler, lastbiler, busser, varevogne og nogle hybrider. Dette vil påvirke mange kinesiske producenter, som har forsøgt at komme ind på det voksende nordamerikanske marked for elektriske køretøjer.
"Denne ekstra skat vil blive påført som supplement til den 6,1% mest begunstigede nation importtarif, der i øjeblikket anvendes på elektriske køretøjer produceret i Kina og importeret til Canada"
Det udtalte den canadiske regering i deres erklæring. Det skriver eleconomista.
Det betyder, at de samlede toldsatser på kinesiske elektriske køretøjer vil blive markant højere, hvilket gør det mindre økonomisk fordelagtigt at importere dem til Canada.
Trudeaus regering har klart meldt ud, at målet med disse nye afgifter er at beskytte og støtte den canadiske bilindustri. Under et kabinetsmøde i Halifax, Nova Scotia, blev det rapporteret, at denne beslutning også skal sikre Canadas forsyningskæde for elektriske køretøjer, som regeringen betegner som "blandt de første i verden."
Disse nye toldsatser vil utvivlsomt have en betydelig indvirkning på både canadiske forbrugere og kinesiske eksportører.
Læs mere her.