CEO's af europæiske bilmærker kritiserer EU's tariffer på kinesiske elbiler – men hvad foreslår de som alternativ?

Flere europæiske bilfabrikanter har stillet spørgsmålstegn ved EU’s planer om at indføre op til 35% told på kinesiske elbiler, der frygtes at oversvømme markedet med billige importvarer.

Tariffer rammer forbrugerne

BMW’s CEO, Oliver Zipse, udtrykte ved Paris Motor Show, at de foreslåede tariffer kunne skade europæiske bilproducenter og forbrugere. Ifølge Zipse handler det ikke om at beskytte det europæiske marked, men om at skabe fair handelsregler, som giver alle en lige chance.

Tarifferne vil ramme BMW, der importerer biler fra Kina, hvilket også vil påvirke europæiske kunder negativt.

EU’s beslutning om tariffer er ikke enstemmig

EU har tidligere på måneden besluttet at indføre tariffer på op til 35% på kinesiske elbiler. Men beslutningen blev truffet på trods af modstand fra flere medlemslande, herunder Tyskland, hvor bilfabrikanter som BMW og Mercedes har store interesser i Kina. De frygter, at Kina vil gengælde med restriktioner mod deres forretninger i landet.

Samtidig kæmper Europas bilmarked med svigtende salg af elbiler. I august faldt registreringen af nye elbiler med 44% sammenlignet med året før, og det har fået flere bilproducenter til at sænke tempoet i deres elektrificeringsplaner.



Kinesiske bilproducenter vinder frem i Europa

Trods de handelsbarrierer, der allerede er på plads, fortsætter kinesiske bilproducenter som BYD og Xpeng med at vinde terræn på det europæiske marked. Ved Paris Motor Show præsenterede de nye modeller, der direkte konkurrerer med Teslas elbiler.

Renault’s CEO, Luca de Meo, påpegede, at Europa har en unik mulighed for at lære af kineserne, som nu kan udvikle nye biler på blot to år. Han udtalte ifølge BusinessInsider:

"Vi har en mulighed, som vi ikke må gå glip af. Vi skal lære af vores konkurrenter, ligesom europæiske producenter lærte fra Henry Ford for 100 år siden,"

Stellantis: Samarbejde frem for tariffer

Carlos Tavares, CEO for Stellantis, udtalte, at det er en illusion at tro, at tariffer kan beskytte den vestlige bilindustri. Han forklarede, at de kortsigtede løsninger vil have negative konsekvenser på lang sigt, og at det bedste forsvar er at konkurrere på lige vilkår.

Stellantis har indgået et samarbejde med den kinesiske elbilproducent Leapmotor, hvilket har givet dem eksklusive rettigheder til at sælge Leapmotors elbiler uden for Kina. Tavares mente, at det bedste træk var at samarbejde med kinesiske producenter for at lære af deres styrker og undgå at blive overhalet af dem.

De europæiske bilproducenter ønsker at lære af kinesernes succes, og det er tydeligt, at de ser samarbejde og innovation som vejen frem – ikke flere handelsbarrierer.

Artiklens Tags: