Pressemeddelelse - Via Ritzau
Det er hverken bankerne, skolen eller de traditionelle medier, der klæder børn og unge på til at begå sig i en kapitalistisk økonomi. Meget af de unges viden om penge, gambling og investeringer stammer fra computerspil, tvivlsomme finansielle influencere på sociale medier og vennerne. Det er en af konklusionerne i nyt et forskningsprojekt om finansiel ungdomskultur fra Københavns Universitet.
Forskerne bag har gennemført en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse om gaming og gambling og en fokusgruppeundersøgelse blandt børn og unge i udskolingen og på ungdomsuddannelser i Region Hovedstaden.
Den 22. november præsenterer de nogle af resultaterne til konferencen Finansielle ungdomskulturer på tværs af gaming, gambling og investering på Københavns Universitet. Her vil blandt andre Skatteministeren, Center for Ludomani, Spillemyndigheden, Finans Danmark og Forbrugerrådet Tænk drøfte mulighederne for at regulere området.
-
-
Her vil forskerne også præsentere den nyeste viden på området, som er sammenfattet i forskningsbriefet Markante kønsforskelle i finansielle aktiviteter blandt unge (pdf).
Børn og unge lære at gamble og spekulere i computerspil
Computerspil spiller en central rolle i særligt drenge og unge mænds sociale liv. Nogle af de allermest populære spil som Fortnite og Counterstrike er ’gratis’ at spille, og spiludbyderne tjener i stedet deres penge på, at de unge tilkøber såkaldte ’battlepasses’ (sæsonpas), ’skins’ (virtuelle genstande) og ’lootboxes’ (en virtuel lykkepose) til spillene.
Halvdelen af de børn og unge, der gamer, har brugt virkelige penge på virtuelle valutaer, og omkring en fjerdedel har brugt penge på lootboxes.
- De her tilkøb er den vigtigste indtægtskilde for spiludbyderne, og de designer derfor spillene på en måde, så de unge bliver lokket til at lave tilkøb. Det gør de fx ved at gøre visse genstande så sjældne, at de kan sælges dyrere i spillets butik eller ved at give spillerne mulighed for at handle skins med hinanden, så de kan tage en andel af spillernes økonomiske transaktioner, forklarer lektor og medieforsker Anne Mette Thorhauge, som er medarrangør af konferencen sammen med kollegerne Andreas Gregersen og Jacob Ørmen.
Hun tilføjer:
- Økonomiske transaktioner bliver med andre ord en naturlig del af det at spille computerspil, enten i form af virtuelt forbrug eller i form af decideret handel, spekulation og gambling.
-
-
De unge mænd spekulerer i skins og handler med krypto
De unge mænd er mere tilbøjelige end kvinderne til at investere i spekulative produkter, om det er aktier, kryptovaluta eller skins i computerspil. Blandt unge voksne mænd (18-25 år) har omtrent halvdelen handlet aktier, hver tredje handlet med skins og items i computerspil og hver femte investeret i krypto. Samtidig kender de fleste unge mænd andre der har investeret i en eller flere af de spekulative produkter.
- Det er især påfaldende hvor udbredt handle med krypto og skins er blandt de unge mænd. Man skal huske at det foregår på totalt uregulerede markeder, hvor man ikke bare kan miste sine investeringer men også meget nemmere kan blive svindlet” siger lektor Andreas Gregersen.
-
-
Børn og unge udsættes for pyramidespil og scams
Op imod halvdelen af drenge i alderen fra 14 til 21 har desuden oplevet at blive svindlet, og en ud af ti er blevet inviteret ind i tvivlsomme finansielle netværk. Ifølge Finans Danmark er investeringssvindel i kraftig stigning, og det samlede beløb danskerne svindles for er på vej mod en fordobling fra 2023 til 2024.
- I fokusgrupperne fortæller de unge, at pyramidespil et velkendt fænomen, som de møder i deres sociale omgangskreds og på sociale medier. En del deltager desværre også selv i at svindle andre fx ved at rekruttere dem til pyramidespil, hvor langt de fleste penge tjenes gennem rekruttering af nye medlemmer snarere end at sælge egentlige produkter. Influenceren Andrew Tate, som mange unge mænd kender, er fx blevet rig på den slags pyramidespil, fortæller lektor Jacob Ørmen.
Forskningsbrief
Du kan læse en opsummering af forskernes foreløbige resultater i forskningsbriefen Markante kønsforskelle i finansielle aktiviteter blandt unge.
Konferencen
Konferencen Finansielle ungdomskulturer på tværs af gaming, gambling og investering afholdes 22. november i Festsalen på Københavns Universitet kl. 13.00-15-30.