Flere forbrugere har allerede opdaget det: Coca-Cola er væk fra ICAs hylder.
En eskalerende strid om priser mellem verdens største sodavandsproducent og Sveriges største dagligvarekæde har ført til, at ICA har fjernet flere Coca-Cola-produkter fra deres sortiment.
Konflikten handler om stigende produktionsomkostninger, som Coca-Cola ønsker at kompensere for ved at hæve priserne. ICA har dog nægtet at acceptere de nye priser, hvilket har resulteret i, at forbrugerne nu må kigge langt efter deres favoritdrik.
Det skriver Expressen.
Kan Coca-Cola også forsvinde i Danmark?
Selvom konflikten lige nu udspiller sig i Sverige, kan den få konsekvenser i hele Norden. Store supermarkedskæder i Danmark, som Coop, Salling Group og Rema 1000, overvåger sandsynligvis situationen tæt.
Hvis Coca-Cola fastholder sine prisstigninger, kan danske dagligvarekæder ende i samme situation som ICA – og det kan føre til, at Coca-Cola forsvinder fra danske butikker.
Flere eksperter vurderer, at detailkæder i stigende grad presser leverandører for at holde priserne nede. For nylig så vi et lignende tilfælde, da Lidl fjernede Red Bull fra sortimentet i Tyskland på grund af en lignende konflikt.
-
-
Hvad betyder det for forbrugerne?
Hvis Coca-Cola forsvinder fra danske supermarkedshylder, kan det føre til:
- Flere tilbud på konkurrenter som Pepsi, Faxe Kondi og private label-produkter.
- Midlertidigt lavere priser på restlagre, hvis butikkerne forsøger at tømme Coca-Cola-produkterne.
- Mulighed for at Coca-Cola vender tilbage – hvis en ny aftale indgås med lavere prisstigninger.
Samtidig kan det være et tegn på, at dagligvarekæder fremover vil stå hårdere fast over for prisstigninger fra store producenter.
Bliver Coca-Cola en sjælden vare?
Det store spørgsmål er nu, om andre supermarkedskæder vil følge ICAs eksempel. Hvis danske butikker vælger samme strategi, kan det blive markant sværere at finde Coca-Cola i Danmark.
For forbrugerne betyder det, at valget enten bliver at betale en højere pris – eller finde en ny favorit på hylden.