Coop-chef advarer: Disse varer kan blive dyrere

Amerikanske produkter kan blive ramt af EU-told – men effekten bliver begrænset

Hvis EU indfører told på amerikanske varer som modsvar til eventuelle toldsatser fra USA, kan enkelte dagligvarer blive dyrere. Men effekten på de danske supermarkedshylder bliver lille, lyder det fra Coop.

Kun få varer påvirkes

Det skriver B.T. efter en udmelding fra Jeff Salter, der er ansvarlig for indkøb i Coop. Ifølge ham er forbrugernes bekymring om prisstigninger overdrevet.

"Den gode nyhed er, at det vil have en meget begrænset effekt på dagligvarer. I Coops butikker har vi samlet set cirka 18.000 varer i fast sortiment. 130 af de varer har USA som oprindelsesland," skriver han på sin LinkedIn-profil.

Det betyder, at kun 0,7 procent af varerne i Coop-butikker som Kvickly, SuperBrugsen og Fakta vil blive direkte berørt af en eventuel told.



Vin, mandler og peanuts kan blive dyrere

Blandt de produkter, der potentielt kan blive dyrere, nævner Salter især amerikansk vin, mandler og peanuts. Dog mener han, at markedet hurtigt vil tilpasse sig:

"De fleste danskere vil formentlig kunne finde et alternativ til den amerikanske vin, som de synes smager godt," siger han.

Mandler er også et område, hvor en eventuel prisstigning kan mærkes, da Californien er en stor producent.

Men ifølge Salter dyrkes mandler også i Europa og Nordafrika, og produktionen kan derfor flyttes, hvis behovet opstår.

Markedet vil justere sig

Selvom priserne i starten kan stige, forventer Salter ikke, at det vil være en permanent udvikling.

"Hvis man kan mærke en stigning i mandelpriser i starten, er det ikke sikkert, det er noget, der varer ved. Bliver det noget længerevarende med tolden, begynder markedet at reagere, og man vil sikkert se, at produktionen øges andre steder," siger han.

Forbrugerne kan også holde øje med oprindelseslandet på Coops egne mærkevarer, hvor dette altid fremgår af emballagen.

Selvom told på amerikanske varer kan lyde som en stor udfordring, mener Coop-chefen altså, at det vil have en minimal effekt på danskernes indkøbsvaner.