Der sker store ændringer i den danske dagligvarebranche.
Efter flere ugers meldinger om butikslukninger hos Coop-kæden 365discount, er der nu kommet endnu en trist nyhed for kædens kunder.
Denne gang handler det ikke om færre butikker – men om varer, som mange danskere har vænnet sig til at finde på hylderne.
Det skriver B.T. med henvisning til Finans.
Farvel til 365hverdag
Coop har besluttet at fjerne hele vareserien 365hverdag, som ellers blev lanceret i 2023 som en del af discountsatsningen. Sidst meldte de ud, at 365discount-butikker lukker landet rundt. Tjek her om din er på listen.
Serien omfattede et bredt udvalg af dagligvarer til lav pris – men trods ambitionerne må den nu lade livet.
Administrerende direktør Thor Skov Jørgensen forklarer, at det simpelthen ikke er muligt at skabe en sund forretning, når en vareserie ikke har den nødvendige volumen:
"Man har ikke den skala og volumen, der skal til for at få en sund forretning. Man har heller ikke det tidsoverskud til at gøre sig umage nok," siger han til Finans.
-
-
Færre butikker – og færre varer
Beslutningen kommer i kølvandet på Salling Groups køb af 25 365discount-butikker samt andre Coop-enheder.
Det betyder i praksis, at 365 bliver endnu mindre synlig i gadebilledet.
Samtidig barberes sortimentet ned, så fokus nu rettes mod stærkere egne mærker som Änglamark og Xtra, som Coop allerede har opbygget høj genkendelighed omkring.
Coop viser overskud – men skærer til
Ironisk nok sker ændringen på et tidspunkt, hvor Coop netop har præsenteret det første overskud i flere år.
Det nye strategiske fokus skal nu være med til at sikre, at virksomheden står stærkere i den benhårde konkurrence fra blandt andre REMA 1000 og Lidl.
For de faste kunder i 365discount betyder det dog konkret, at mange af de kendte 365hverdag-produkter forsvinder i den kommende tid – og at sortimentet får en ny, smallere profil.