Dansk butikskæde trodser krisen: Planer om 60 nye butikker i år

Mens mange kæmper i et usikkert marked, sætter denne danske virksomhed turbo på væksten i Europa

Flere danske virksomheder har skruet ned for vækstambitionerne i en tid med høj inflation, uro i verdensøkonomien og tøvende forbrugere.

Men én dansk detailkæde skiller sig ud og rykker frem på europakortet.

Søstrene Grene vokser på trods af krise

Det er den aarhusianske kæde Søstrene Grene, der nu melder om høj vækst og ambitiøse planer. I 2025 forventer virksomheden at åbne hele 60 nye butikker – en markant stigning, der skal bringe kæden tættere på målet om 500 butikker i 2027.



Det skriver Finans.

"De nye butikker rundt om i Europa skubber virkelig salget frem," siger direktør og medejer Mikkel Grene og tilføjer: "Vi sætter ny turbo på investeringerne, og det med flere nyåbninger, end vi havde forudset, før året begyndte."

330 butikker – og mange flere på vej

Søstrene Grene har i dag 330 butikker fordelt på 17 lande. Det er især på markeder som Storbritannien og Tyskland, væksten buldrer derudad.

I begge lande er målet at nå op på 100 butikker. I Storbritannien betyder det, at antallet skal fordobles inden for de næste to år.

Den samlede vækst forventes at lande på mellem 20 og 25 procent i år.

Fra Aarhus til Europa

Søstrene Grene blev grundlagt i Aarhus i 1973 og er kendt for sine designprægede og prisvenlige varer inden for boligindretning, hobby og livsstil.

Den familieejede kæde har gennem årene bygget en stærk identitet op med et gennemført butikskoncept og en butikslayout inspireret af labyrinter – og nu høster virksomheden frugterne af sin europæiske ekspansion.

Væksten kommer i en tid, hvor mange kæmper med faldende forbrug og stigende omkostninger. Men Søstrene Grene har altså knækket koden – og sat kursen mod nye højder i europæisk detailhandel.