Mange danskere har nok bemærket det: pakkerne bliver mindre, men prisen er den samme.
Fænomenet kaldes shrinkflation, og nu kræver Mikael Hertig, gæsteforsker i forvaltningsret ved Syddansk Universitet, at supermarkederne bliver mere ærlige om de reelle priser.
Mindre varer, samme pris
Det skriver B.T..
Mikael Hertig fortæller, hvordan han gang på gang oplever, at mængden i pakkerne er blevet mindre, mens prisen står uændret.
"Det er svært at gennemskue, om den pris, der står med stor skrift på pakken, egentlig er rimelig i forhold til vægten på varen," siger han.
Særligt varer som oksekød nævnes som eksempler, hvor forbrugerne har oplevet prisstigninger samtidig med reduceret vægt.
-
-
Et forslag til supermarkederne
Mikael Hertig foreslår, at supermarkederne begynder at fremhæve kiloprisen langt mere synligt på varerne.
"Jeg mener, at en måde at gøre den reelle pris mere synlig for forbrugerne er, at kiloprisen eller literprisen mærkes på en mere synlig måde end i dag.
Det vil gøre, at sandheden kommer frem, og der er en mere troværdig pris på varen."
Supermarked tager imod forslaget
Rema 1000 er blandt de kæder, der har ændret størrelsen på deres pakker.
Blandt andet er pakker med oksekød på 8-12 procent fedt reduceret fra 500 gram til 400 gram, og pakker med 4-7 procent fedt er gået fra 400 gram til 350 gram.
B.T. har forelagt Mikael Hertigs forslag for Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000.
"Det er altid dejligt at få input fra kunder, så jeg giver det videre," lyder hans svar.
Tendensen med shrinkflation ser ud til at fortsætte, men Mikael Hertig håber, at en tydeligere prismærkning kan give forbrugerne et bedre grundlag for at vurdere, hvad de egentlig betaler for.