Når en is koster 32 kroner, forventer man også, at størrelsen matcher prisen.
Men sådan oplevede Dan Abrahamsen det ikke, da han for nylig købte en Magnum-is på en tankstation.
Isen fyldte knap hånden
Det skriver B.T..
Da Dan Abrahamsen pakkede sin is ud, blev han chokeret over størrelsen.
"Den er godt nok blevet lille, samtidig med priserne stikker helt af. Det er helt til grin,"
siger han og forklarer, at billedet af isen liggende i hans hånd ikke skyldes store hænder.
Dan Abrahamsen er langt fra den eneste, der har bemærket ændringen.
-
-
Unilever bekræfter: Magnum-is er blevet mindre
Det er ikke indbildning.
Sidste år ændrede Unilever, som står bag Magnum, størrelsen på flere af deres produkter.
Ifølge Unilever Nordic blev blandt andet Magnum Multipack og Magnum Strawberry White single reduceret fra 110 til 100 milliliter.
"Magnum er et meget værdsat produkt, og globalt sælger vi en Magnum-is cirka hvert sekund,"
skriver Sandhya Forselius, kommunikationsansvarlig hos Unilever Nordic, i en mail til B.T.
Virksomheden oplyser, at de ikke har oplevet faldende salgstal i Danmark efter ændringen, men konkrete tal holder de for sig selv.
Shrinkflation rammer is-disken
Tendensen, der kaldes shrinkflation, betyder, at varer bliver mindre, mens prisen forbliver den samme.
Ifølge B.T. har flere forbrugere klaget over samme fænomen på tværs af dagligvarekategorier.
Dan Abrahamsen og hans familie har taget konsekvensen.
"Min søn sagde forleden, at vi skulle lade være med at købe en is, når vi er ude at køre, men i stedet spise en is fra fryseren, når vi kommer hjem,"
fortæller han.
Flere danskere vælger nu at købe is på tilbud og fylde fryseren op, frem for at betale fuld pris i kiosker eller på tankstationer.