I takt med at fødevarepriserne herhjemme er skudt i vejret, er der opstået en ny tendens blandt prisbevidste danskere:
De kører ikke længere kun til Tyskland for billige dåseøl og slikposer.
Nu ryger også mælk, kød og smør med i bagagerummet
Det skriver B.T., som har talt med detailekspert Bruno Christensen.
Han peger på to klare årsager til udviklingen: højere danske priser – og massiv markedsføring fra grænsebutikkerne.
“Forklaringen er at finde i de stigende danske fødevarepriser, og så det faktum at grænsehandelsbutikkerne har øget deres markedsføring,” siger han.
-
-
Fakta Tyskland: Vi tjener mere på at sælge billigere
Men ifølge Kasper Allermann, direktør i Fakta Tyskland, er markedsføring ikke hovedforklaringen.
“Sagt helt enkelt kan vi tjene mere på at sælge billigere i Tyskland,” siger han til B.T.
Alligevel vurderer Bruno Christensen, at markedsføringen spiller en vigtig rolle for, hvorfor flere danskere nu fylder bilen med helt almindelige dagligvarer i stedet for kun tilbudsvarer.
Forbrugerne har ændret kurs
Grænsehandel handler ikke længere kun om luksus og ekstravarer.
“Det er et udtryk for, at sparelystne danskere kører syd for grænsen for at spare penge på deres køb af dagligvarer,” siger Bruno Christensen.
Det er endnu et tegn på, at den økonomiske virkelighed i Danmark sender forbrugerne på jagt – og at den jagt i stigende grad går sydpå.