Danskerne flygter fra Temu – her er grunden

Ekspert afslører det helt store problem, som kan vælte hele forretningen

Det skulle have været et e-handelsparadis.


Billige varer, lynhurtig levering og fristende tilbud.

Men for mange danskere er Temu-eventyret allerede slut.

En ny analyse fra Dansk Erhverv viser nemlig, at flere og flere nu vender ryggen til den kinesiske gigant – og eksperter mener, at nedturen kun lige er begyndt.

Kundetilfredsheden er i frit fald

Ifølge e-handelsekspert Lars Hedal er det især én ting, der trækker Temu ned:

Dårlig kundetilfredshed.

Den såkaldte NPS-score – som måler, hvor villige kunderne er til at anbefale butikken til andre – ligger helt nede omkring 0. Til sammenligning bør en sund virksomhed ligge over 20–25.

“Det niveau er noget rigtig, rigtig skidt. Kunderne vender ikke tilbage, og de anbefaler ikke andre at handle der,” siger han til Avisen Danmark.



Temu går samme vej som Wish?

Det er ikke første gang, et kinesisk shoppingimperium brænder lyset i begge ender.


Wish var for få år siden blandt danskernes foretrukne webshops – i dag er den stort set glemt.

Og Temu ser ud til at være på samme rutsjetur. Andelen af danskere, der handler der månedligt, er faldet fra 42 til 30 procent. Samtidig svarer hver fjerde dansker nu, at de helt har droppet Temu.

Det kan stadig gå galt – eller blive en genistreg

Men kampen er ikke tabt – endnu.


Temus priser er ekstremt lave, og netop det kan få en særlig gruppe kunder til at blive hængende, vurderer eksperterne.

Spørgsmålet er bare, hvor længe prisen alene kan redde dem, hvis tilliden er væk.

Ifølge analysen er det især i Nordjylland og Sjælland, at Temu stadig har fat i kunderne. Men selv blandt dem er luften ved at gå af ballonen.

Om Temu er væk fra top 10 om to år?


Det vil tiden vise. Men nedturen er i gang – og danskerne har allerede taget det første skridt ud ad døren.

Artiklens Tags: