Danskerne siger stop: Flertal vil have mindre nikotin på hylderne

Regeringens udmelding om at begrænse antallet af salgssteder for tobak og nikotinprodukter vækker stor opbakning i befolkningen, viser en ny undersøgelse. Lidl Danmark, som allerede har 24 tobaks- og nikotinfrie butikker, hilser udmeldingen velkommen og opfordrer til handling i hele branchen.

Pressemeddelelse - Via Ritzau

Fredag den 23. maj præsenterede regeringen Kræftplan V, der tager næste skridt for at videreudvikle og fremtidssikre kræftområdet. En central del af den ambition er en styrkelse af forebyggelsesindsatsen, så der skabes bedre rammer om børn og unges sundhed. Det gælder blandt andet brugen af tobaks- og nikotinprodukter, hvor regeringen ligger op til at foretage en analyse med henblik på at begrænse antallet af salgssteder for tobaks- og nikotinprodukter.

Lidl Danmark bakker op om tiltaget – og begyndte allerede det store arbejde i maj 2023. Som den første landsdækkende dagligvarekæde meldte Lidl ud, at koncernen helt vil udfase tobaks- og nikotinprodukter inden 2028.

“Regeringens udmelding er både modig og nødvendig og sætter en klar retning for folkesundheden: færre børn og unge skal begynde at ryge, og adgangen til tobak og nikotin skal begrænses. Det bakker vi i Lidl op om. Jo færre butikker, der sælger tobak, jo færre børn og unge begynder at ryge. Det er ikke bare logik – det er også vores erfaring. Derfor har vi valgt at tage ansvar, og vi håber, flere i branchen følger trop,” siger Peer Sandtner, indkøbsdirektør iLidl Danmark.



Tre ud af fire danskere bakker op
En ny befolkningsundersøgelse fra maj 2025 foretaget af Norstat på vegne af Lidl Danmark viser desuden, at 73 % af danskerne bakker op om potentiel ny lovgivning, der begrænser salgssteder for tobak og nikotinprodukter. Også blandt rygerne er der opbakning, hvor næsten halvdelen (48 %) støtter forslaget.

Ifølge seniorforsker Lotus Sofie Bast, der arbejder med tobaks- og nikotinforebyggelse på Statens Institut for Folkesundhed, sender tallene i den nye undersøgelse et klart signal:

“Hvis vi skal i mål med, at færre børn og unge ryger eller bruger nikotinbruger, så er det helt centralt at begrænse antallet af salgssteder. Børn og unge bliver disponeret for et utal af steder, som forhandler tobaks- og nikotinprodukter, i deres hverdag, så hvis vi kan skærpe tilgængeligheden, er det et godt sted at sætte ind. Derfor er det positivt, at den nye undersøgelse viser samme tendens, som jeg har påpeget, nemlig opbakning til at antallet af salgssteder med tobaks- og nikotinprodukter bør reduceres.”

Ifølge Lidl Danmark er det et tegn fra forbrugerne om, at tiden er inde til at tage et opgør med tilgængeligheden af tobaks- og nikotinprodukter:



“Vi ser regeringens initiativ som en styrkelse af den forebyggelsesindsats, vi allerede selv har sat i gang. Det er en vigtig markering i kampen mod tobaksrelaterede sygdomme og en fremtid uden røg blandt børn og unge. I Lidl Danmark mener vi ikke, at tobaks- og nikotinprodukter skal være tilgængelige, der hvor børn, unge og familier gør deres dagligvareindkøb. Det samme kan vi se, at danskerne er enige i. Vi stiller os derfor gerne til rådighed for regeringen for at dele vores erfaringer med, hvordan vi kan begrænse tilgængeligheden,” Peer Sandtner, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.

Siden Lidl Danmark i maj 2023 annoncerede en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og nikotinprodukter inden 2028 i samtlige 163 Lidl-butikker, har Lidl:

  • Åbnet 24 nye butikker, der ikke har tobaks- og nikotinprodukter på hylderne
  • Udfaset 40 % af cigaretterne i de eksisterende butikker

Desuden er Lidl partner i ‘Røgfri Fremtid’, som Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden står bag og arbejder for at ingen børn og unge ryger i 2030.