Pressemeddelelse - Via Ritzau
Sunweb, der er blandt de største rejsearrangører i Danmark, ser en markant stigning på 59,6 % i salget af sommerrejser til 5-stjernede hoteller i forhold til sidste sommer.*
Matias Thuen Jørgensen er turismeforsker på RUC og siger om dette paradoks:
– Stigningen kan både være udtryk for større trang til komfort og luksus og måske også en måde at søge tryghed i vores valg på, som en reaktion på, at meget i verden er usikkert for tiden – derfor ønsker vi ikke at gamble med vores ferie. En anden mulighed, som ikke udelukker den første, er, at nogle måske vælger at tage færre og bedre ferier, f.eks. af klimahensyn.
Matias Thuen Jørgensen understreger, at der er tale om ren refleksion, da det er svært at konkludere noget endegyldigt på nuværende tidspunkt.
-
-
Ferierejser bliver ikke sparet væk
At danskerne ikke ser ferierejser som en del af de større forbrugsgoder, de pt. er afventende med, bakkes op af Lunar, der for nylig har offentliggjort tal fra en ny YouGov-undersøgelse. Undersøgelsen viser, at danskerne forventes at bruge 15 mia. kroner på sommerens udlandsrejser, fordelt på 2,4 mio. danskere, der regner med at rejse til udlandet på sommerferie i år.
– De sidste seks uger har salget af sommerrejser taget fart med 15 % flere solgte rejser end samme periode sidste år. Sammen med stigningen i de bedste hoteller tyder alt på, at danskerne har brug for at forkæle sig selv og deres familie lidt ekstra i år, mener Jan Lockhart, der er landechef for Sunweb i Danmark og Sverige.
*Kun en lille del af stigningen kan forklares med, at Sunweb har fået flere 5-stjernede hoteller i denne sommersæson.