Det er blevet populært at lease elbiler – ikke mindst Teslas populære Model 3.
Men for Dennis blev den grønne drøm forvandlet til et økonomisk mareridt, da han afleverede sin bil efter endt leasingaftale.
Ved tilbageleveringen opdagede leasingselskabet nemlig en fejl, der endte med at koste over 100.000 kroner.
Det skriver Efahrer.
Skjulte skader ved løftepunkterne
Dennis havde haft sin Model 3 i fire år og afleverede den i sommeren 2024.
Men ved gennemgangen fandt leasingselskabet skader på både donkraftbeslaget og bilens batteri. Det betød, at hele batterienheden skulle udskiftes.
Regningen? Cirka 102.000 kroner.
Skaderne var opstået, fordi bilen på et tidspunkt var blevet løftet forkert – noget mange Tesla-ejere ikke ved, kan være en dyr fejl.
-
-
Tesla kræver korrekt løft – ellers dækker garantien ikke
Model 3 skal nemlig løftes præcist på de fabriksanviste punkter.
Tesla advarer direkte mod at placere donkraft eller lift under batteriet eller sideskinnerne. Hvis det sker, kan både karrosseri og batteri tage skade.
Og som Tesla skriver på deres hjemmeside:
"Løft på andre punkter kan forårsage personskade. Skader forårsaget af forkert løft af Model 3 er ikke dækket af garantien."
Dennis er ikke alene
Ifølge Efahrer er Dennis’ sag langt fra enestående.
Flere Tesla-ejere har tidligere oplevet lignende problemer – og i nogle tilfælde har det ført til juridiske slagsmål om, hvem der skal dække regningen.
Især Model 3-biler produceret i 2020 og 2021 har været nævnt i forbindelse med denne type fejl.
Derfor opfordres Tesla-ejere nu til at være ekstra opmærksomme – især hvis bilen bliver løftet hos værksteder, der ikke er vant til elbiler.