Disney-aktien steg 10% efter regnskab, men hvad var det, der overraskede?

Disney har kæmpet i flere år, men nye tal viser, at det ikoniske medieselskab endelig er på vej op igen.

Stærkt regnskab og opjusteret forventning

Disney leverede onsdag et regnskab, der overgik forventningerne. Især streaming og forlystelsesparkerne trak op, og selskabet valgte derfor at opjustere deres forventning til årets overskud. De forventer nu en indtjening på 5,75 dollars pr. aktie, op fra tidligere 5,44 dollars. Det svarer til en stigning på 16% i forhold til sidste regnskabsår.

Investorerne kvitterede med begejstring, og aktien steg hele 10% midt på dagen. Her er fem nøglepointer fra regnskabet:



1. Disney+ fik flere abonnenter, mod alle forventninger

Disney havde regnet med et fald i antallet af abonnenter på Disney+, men i stedet voksede tallet med 1,4 millioner til i alt 126 millioner brugere. Det er især i USA, at væksten er sket (op 2%), mens de internationale tal ekskluderede den indiske tjeneste Hotstar, som tidligere har trukket gennemsnittet ned.

CEO Bob Iger mener, at streamingvæksten blandt andet skyldes succesen i biograferne, f.eks. Moana 2, som blev årets tredje mest sete film og også slog rekord som det mest sete på Disney+ siden Encanto.

2. Succesfilm løfter hele forretningen

Når en film som Moana 2 hitter, smitter det af. Ikke bare på streaming, men også i parkerne, butikkerne og i merchandise. Et stort hit kan derfor give gevinst på tværs af hele Disneys forretning.

3. forlystelsesparkerne er for alvor tilbage

Driftsoverskuddet i Disneys Experiences-division – som inkluderer forlystelsesparker, krydstogter, licenser og merchandise – steg med 9%. Væksten var stærkest i USA (+13%), mens overskuddet faldt 23% i Asien, især pga. svage resultater i Shanghai og Hongkong.



4. Disney åbner ny park i Abu Dhabi

Trods faldet i Asien har Disney gang i ekspansionen. De har netop annonceret, at de bygger deres syvende temapark, denne gang i Abu Dhabi, i samarbejde med udvikleren Miral, som også står bag Ferrari World.

5. Økonomisk uro rammer ikke de store mediehuse (endnu)

Disneys stærke regnskab kommer i hælene på et lignende flot regnskab fra Netflix. På trods af globale økonomiske problemer og toldusikkerhed, ser de store mediekoncerner ud til at klare sig forbavsende godt – indtil videre.

Se kilden til indholdet her.