Mange drikker eller har drukket Starbucks, men noget tyder på, at det antal er faldende. Starbucks har førhen været et helt utroligt populært kaffebrand, men tendensen er vendt.
Deres stadig nye CEO Brian Niccol har tidligere vendt skuden hos Chiptole og håbet er, at han kan gøre det samme for Starbucks.
Starbucks aktie falder efter nye salgstal
Starbucks står over for udfordringer, da selskabets aktiekurs faldt med 5% i pre-market efter at have offentliggjort deres foreløbige regnskab for det fjerde kvartal. Kæden oplevede et fald i salget for tredje kvartal i træk, og de har nu suspenderet deres fremtidsudsigter for 2025.
Fald i samme-butiks-salg
Kædens samme-butiks-salg faldt med 7%, hvilket er den største nedgang siden Covid-19-pandemien. Et af de største problemer er en markant nedgang i besøgstrafikken til deres nordamerikanske butikker, hvor kundetrafikken faldt med 10%. I Kina, Starbucks næststørste marked, faldt salget i samme-butikker med hele 14%.
-
-
Strategiske ændringer og fremtidsudsigter
Som reaktion på det faldende salg udtalte Starbucks' nye CEO, Brian Niccol, at virksomheden er i gang med at ændre sin strategi gennem "Back to Starbucks"-planen. Niccol understregede, at virksomheden skal vende tilbage til vækst ved at fokusere på alle kunder, ikke kun medlemmer af loyalitetsprogrammet. Han planlægger også at forenkle den "overkomplekse menu" og justere prissætningen, som længe har været genstand for kritik fra både kunder og baristaer.
Øget udbytte til investorer trods udfordringer
Selvom salget er faldet markant, øgede Starbucks deres kvartalsvise udbytte fra 57 cent til 61 cent pr. aktie, i et forsøg på at give investorerne "nogle sikre kort" under den udfordrende periode.
Hvordan Starbucks vil håndtere fremtidige konkurrenceudfordringer, og om deres strategiske ændringer vil vende den negative salgskurve bliver spændende at følge med i.
Læs mere på CNBC her.