Du gætter aldrig hvad: Salget af denne supermarkedsvare er tredoblet

Frugt og grønt går som varmt brød i butikkerne i år. Dagrofas kæder satser på dansk frugt og grønt, og netop gode danske varer skubber særligt til væksten. Krølsalat er stukket helt af med tredobbelt salg.

Pressemeddelelse - Via Ritzau

Bær, ærter, asparges, salat. Danskerne køber mere frugt og grønt i år sammenlignet med sidste år. Det viser salgstallene fra Dagrofa, som står bag MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb.

Særligt frugt og grønt dyrket i Danmark er kommet bedre fra start end sidste år. Det sætter sig i salgstallene – et eksempel på det er salget af blomkål og asparges, der over de seneste tre måneder er steget med henholdsvis 13 og 8 procent i forhold til 2024.



”Sæsonen for danske ærter begyndte en uge tidligere end sidste år. Det har hævet salget med 25 procent for nuværende,” siger Jesper Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa. Den gode vækst i salget af ærter gælder både danske og importerede.

”Vores salg af økologiske bær er vokset næsten tilsvarende. Vi ser en stigning på 22 procent, og det er også en kombination af importerede og danske bær,” fortsætter han.

En del af forklaringen er, at Dagrofas kæder, særligt MENY og SPAR satser på danske varer og dansk frugt og grønt. Ydermere er Aarstiderne rykket ind i de første MENY-butikker i foråret, og vil skubbe yderligere til væksten.

En anden grøntsag danskerne er glade for, når den er i sæson, er asparges. Kunderne i Dagrofas kæder har indtil videre lagt 8 procent flere asparges i kurven i forhold til sidste år. Særligt de økologiske grønne og de hvide asparges har været populære.

Endnu mere imponerende ser det ud for krølsalat. Her er salget mere end tredoblet.



”Særligt i MENY og SPAR er vi glade for danske varer. Derfor har vi valgt at have dansk produceret salat året rundt. Den satsning har vi lavet i samarbejde med Nordic Greens og deres gartneri på Fyn. Den udvidelse har kunderne virkelig kvitteret for,” siger Jesper Bjerring.

Særligt det øgede salg af dansk frugt og grønt begejstrer Jesper Bjerring, der også spår mere af de i Dagrofas kæder i fremtiden.

”Det er os magtpåliggende, at de danske producenter får bedre betingelser til at dyrke deres produkter. Forbrugerne foretrækker danske varer, der er modnet lokalt og ikke transporteret over lange afstande. Derfor glæder det mig oprigtigt, at vores satsning på dansk frugt og grønt og viser sig i salgstallene. Vi ønsker naturligvis at give kunderne det, de gerne vil have,” siger han.

Til august er Dagrofa med, når MENY er hovedsponsor for Organic Summit, topmødet med økologiske producenter og fagfolk fra hele Europa, der mødes i forbindelse med EU-topmødet i København.

Artiklens Tags: