Elon Musk og Starlink: Nyt kontraktforslag vækker bekymring om interessekonflikter

Elon Musk og hans virksomheder har allerede modtaget milliarder af dollars i offentlige kontrakter. Nu overvejer den amerikanske luftfartsmyndighed FAA at indgå en ny aftale med Starlink til en værdi af 2,4 milliarder dollars – en aftale, der har rejst nye spørgsmål om interessekonflikter, især i lyset af Musks rolle i den føderale regering.

Starlink som mulig ny leverandør til FAA

Ifølge flere rapporter overvejer FAA at give Musk-ejede SpaceX en kontrakt om at levere internetforbindelse via Starlink til luftfartsmyndighedens kommunikationsnetværk for flyvekontrol. Det kan potentielt erstatte en eksisterende aftale med Verizon, der i 2023 blev valgt til at modernisere FAA’s IT-infrastruktur.

SpaceX har allerede leveret nogle Starlink-terminaler til FAA, og Musk har udtalt, at de er blevet stillet til rådighed uden omkostninger for skatteyderne i en nødsituation.

Hvis aftalen går igennem, vil det føje endnu et stort beløb til de mere end 30 milliarder dollars, som Tesla og SpaceX har modtaget fra staten i løbet af de sidste 15 år. Det inkluderer blandt andet milliardkontrakter med NASA og det amerikanske forsvar.



Musk og en mulig interessekonflikt

Det er uklart, om Musk har en direkte rolle i forhandlingerne om FAA-aftalen, men hans position i den føderale regering har vakt bekymring. Han leder Department of Government Efficiency (DOGE), som har til opgave at nedskalere regeringsudgifter og gennemgå kontrakter på tværs af flere statslige agenturer – herunder FAA.

Flere kritikere mener, at dette kan føre til en interessekonflikt, da FAA også er en af de myndigheder, der regulerer Musk-ejede virksomheder og tidligere har givet dem bøder for overtrædelser.

Som special government employee er Musk underlagt regler, der forhindrer ham i at påvirke beslutninger, der kan gavne hans egne økonomiske interesser. Samtidig forbyder den føderale indkøbsregulering regeringen i at tildele kontrakter til en virksomhed, der er "ejet eller kontrolleret af en regeringsembedsmand,".

Status på FAA’s vurdering af Starlink

FAA har bekræftet, at agenturet tester Starlink-terminaler i sit lufttrafikteknologiske laboratorium i Atlantic City, New Jersey, og overvejer teknologien til at forbedre forbindelsen på lokationer med særligt vejrfølsom kommunikation, som f.eks. i Alaska.

Washington Post har rapporteret, at et team af SpaceX-medarbejdere allerede arbejder inde i FAA og har FAA-emailadresser, hvilket har forstærket spekulationerne om en potentiel kommende aftale.

Musk har offentligt kritiseret FAA’s nuværende system og hævdet, at det "udsætter flypassagerer for alvorlig risiko." Han har dog senere rettet sin udtalelse og sagt, at det nuværende system er fra L3Harris Technologies, mens Verizons løsning endnu ikke er operationel.

Musk og hans statslige kontrakter

Musk-ejede virksomheder har i de seneste 15 år modtaget over 30 milliarder dollars fra regeringen. Det inkluderer:

  • 22 milliarder dollars til SpaceX fra NASA og forsvarsministeriet.
  • 11 milliarder dollars i reguleringskreditter, som Tesla har solgt til andre bilproducenter for at opfylde emissionskrav.
  • 465 millioner dollars i føderale lån til Tesla i 2009 for at hjælpe virksomheden med at købe sin første fabrik i Californien.



Hvad siger Det Hvide Hus?

En talsmand fra Det Hvide Hus har forsikret, at alle kontrakter for Elon Musks virksomheder vil overholde alle regler for statslige etiske standarder.

Regeringen har desuden gjort det klart, at Musk selv har ansvaret for at identificere potentielle interessekonflikter og "trække sig" fra beslutninger, hvor hans virksomheder er involveret.

Musks dobbeltrolle som leder af et statsligt nedskæringsinitiativ og direktør for virksomheder, der modtager statslige kontrakter, skaber en situation, der rejser væsentlige etiske spørgsmål.

Se kilden til indholdet her.

Artiklens Tags: