Bilverdenen mister en legende.
Et ikonisk tysk bilmærke er nu officielt gået konkurs, og det betyder farvel til en af de mest kompromisløse producenter af håndbyggede superbiler.
Drømmen der startede i en garage
Det skriver Carup, som kan fortælle, at den tyske luksusbilproducent Isdera nu er erklæret konkurs.
Isdera blev grundlagt i 1982 af Eberhard Schultz, der forlod sit job hos Porsche for at bygge biler på sin egen måde – med garageånd, tysk grundighed og kompromisløs performance.
Med modeller som Imperator 108i og Commendatore 112i blev Isdera kendt for at bygge biler, der var så sjældne, at de gjorde Ferrari til masseproduktion i sammenligning.
-
-
Biler så sjældne som enhjørninger
Drevet af tunede Mercedes-motorer kunne Isdera-modellerne nå over 300 km/t med stil og personlighed.
Men tiderne har ændret sig, og bilbranchen har været hård ved små, passionerede producenter.
Efter salget til Sinfonia Automotive i 2016 forsøgte Isdera et comeback med en elektrisk Commendatore GT, men projektet kom aldrig op i fart.
Har 90 dage til at redde sig
Ifølge tysk lov har Isdera nu 90 dage til at finde en løsning med kreditorerne.
Lykkes det ikke, er det endegyldigt slut for en af bilverdenens mest karismatiske og kompromisløse producenter.
Et stille punktum
Der er stille i St. Ingbert, hvor fabrikken står stille, og maskinerne er slukket.
Drømmen om håndbyggede superbiler med sjæl er sat på pause – måske for altid.