Nikola har haft sin andel af udfordringer de sidste par år, men med lanceringen af deres nye hydrogendrevne lastbil ser det ud til, at de er på vej tilbage. Deres hydrogenbaserede semi-truck, Nikola Tre FCEV, har allerede fået tilnavnet "Bentley of trucks" blandt chaufførerne – og med god grund.
Hvad gør Nikola Tre FCEV speciel?
Nikola Tre FCEV har næsten dobbelt så lang rækkevidde som batteridrevne modeller, hvilket gør den ideel til lange transporter. Mens opladning af batteridrevne lastbiler kan tage flere timer, tager det kun omkring 20 minutter at tanke en hydrogendrevet lastbil. Chauffører værdsætter også den stille kørsel uden de vibrationer og den larm, som dieselmotorer normalt skaber.
Jim Gillis, præsident for IMC Logistics, siger ifølge Forbes:
"Når du først sætter en chauffør bag rattet i denne lastbil, er det svært at få dem til at skifte tilbage. Brugeroplevelsen er simpelthen fremragende."
-
-
Udfordringerne ved hydrogen
Selvom Nikola Tre FCEV tilbyder mange fordele, er der også udfordringer. En af de største er manglen på infrastruktur til at tanke hydrogen. I øjeblikket er der kun få steder, hvor man kan tanke, og prisen på hydrogen er mindst dobbelt så høj som diesel. For at hjælpe kunder som IMC Logistics har Nikola oprettet midlertidige tankstationer i områder med høj efterspørgsel, men der er stadig et stykke vej endnu, før infrastrukturen er tilstrækkelig udbredt.
Støtte fra staten
En af de faktorer, der har hjulpet Nikola på vej, er de statslige tilskud og rabatter, som gør det mere overkommeligt for virksomheder at investere i grøn teknologi. I Californien kan virksomheder få op til $240.000 i rabat pr. hydrogenlastbil, hvilket har gjort det lettere for Nikola at tiltrække kunder.
Fremtiden for Nikola og hydrogen
Nikola står nu overfor udfordringen med at udvide produktionen og bygge flere tankstationer for at opnå en kritisk masse af hydrogenlastbiler på vejene. Med støtte fra både statslige tilskud og voksende interesse fra industrien, ser fremtiden lys ud for Nikola.
Hydrogenlastbiler som Nikola Tre FCEV kan meget vel være fremtiden for tung transport.