"Range extenders" gør det muligt for elbiler at køre længere distancer uden at skulle oplade batteriet. En lille forbrændingsmotor tænder automatisk, når batteriet er ved at løbe tør, og driver en generator, som producerer den nødvendige elektricitet til kørslen.
Kinesiske bilproducenter som Li Auto har haft stor succes med teknologien. Automotivekspert Xing Zhou fra konsulentfirmaet Alix Partners forudser, at der inden for to år vil blive solgt over to millioner biler med "range extenders" årligt i Kina.
Tyskernes teknologi-gab
Tyske bilproducenter som BMW og Mercedes tilbyder endnu ikke elbiler med "range extenders", hvilket kan give dem udfordringer i Kina, hvor efterspørgslen stiger hurtigt. Volkswagen har valgt at fokusere på teknologien i USA, men har ingen planer om at introducere den i Europa eller Kina.
Ekspert Zhou betegner denne situation som et "teknologisk hul" i tyskernes modelportefølje. Konkurrenter som Stellantis og Hyundai har allerede annonceret modeller med "range extenders", og kinesiske producenter som BYD forventer, at denne type biler også vil få succes i Europa.
En voksende konkurrencefordel for Kina
Mens tyske bilproducenter kæmper med at følge med, viser den stigende popularitet af "range extenders" endnu en gang, hvordan kinesiske producenter formår at tilpasse sig markedets behov hurtigere. Hvis denne trend fortsætter, kan det yderligere presse tyskernes position i Kina og potentielt på globalt plan.
Se kilden til indholdet her.