På et stort Tesla-event i Burbank, Californien, har Elon Musk præsenteret Teslas nye model, CyberCab. Denne model er tænkt som grundstenen i virksomhedens robotaxi flåde, der skal køre uden menneskelige chauffører. Musk forventes at tale om den potentielle indtægt, dette marked kan generere for Tesla, men hvor langt er de egentlig fra at realisere denne drøm?
Tesla har ikke delt mange detaljer om deres fremskridt inden for autonom kørsel siden 2019, og deres Autopilot- og Full Self-Driving-systemer er under skarp granskning fra myndighederne. Med flere rapporter om ulykker, hvor Teslas systemer har fejlet, virker det usandsynligt, at vi vil se fuldt autonome Teslas på vejene inden for de nærmeste år.
Waymo fører an i robotaxikapløbet
Mens Tesla forsøger at fange opmærksomheden med flotte shows, har Waymo, ejet af Alphabet (Google), allerede gjort betydelige fremskridt. Waymo’s robotaxier kører mere end 100.000 betalte ture om ugen i byer som Phoenix, San Francisco og Los Angeles – og de har planer om at udvide til Austin og Atlanta.
Waymo har brugt år på at udvikle og teste deres systemer, og de arbejder kontinuerligt på at forbedre deres teknologi med fokus på sikkerhed. Deres biler bruger avancerede sensorer som lidar (en type laserradar), radar og kameraer, hvilket gør dem mere robuste end Teslas biler, der kun anvender kameraer.
Hvad med Tesla?
Musk har flere gange lavet store løfter om robotaxier, men ingen af dem er endnu blevet til virkelighed. I 2019 lovede han en flåde på en million robotaxier inden 2020. I dag, fem år senere, er vi stadig langt fra det mål. Teslas nuværende systemer har vist sig at have alvorlige begrænsninger, og de mangler de nødvendige sensorer til at opnå den fulde sikkerhed og autonomi, som konkurrenter som Waymo allerede er i stand til.
Selvom Teslas aktiekurs muligvis får et løft fra Musks optimistiske udmeldinger, ser det ud til, at investorer, der håber på en kortsigtet økonomisk gevinst fra robotaxier, må væbne sig med tålmodighed.
Se det originale indhold her.