Flere store bilproducenter som Volkswagen og Renault presser nu EU til at lempe de strenge CO2-regler, der kræver en betydelig reduktion af bilers udledning allerede næste år. Hvis kravene ikke bliver mødt, står industrien over for bøder på op til 15 milliarder euro.
Stellantis overrasker
Stellantis, som ejer mærker som Citroën, Peugeot og Jeep, har derimod valgt at støtte EU’s klimamål. Stellantis’ CEO, Carlos Tavares, mener ifølge Forbes, at branchen har haft nok tid til at forberede sig:
"Vi har kendt til reglerne i lang tid, så der er ingen undskyldning for ikke at være klar."
-
-
Elbilsalget stagnerer
Salget af elbiler i Europa er dog faldet. I juli 2024 faldt salget med 10,8 %, og elbiler udgjorde kun 12,1 % af markedet – et fald fra 13,5 % året før. For at nå EU’s mål om, at 80 % af alle solgte biler skal være elbiler i 2030, skal salget mangedobles, men der er langt fra en masseproduktion af billige elbiler.
Kina og nye udfordringer
Tyske eksperter peger på, at fjernelsen af tilskud til elbiler i Tyskland har skadet markedet. Samtidig har kinesiske bilproducenter fået et teknologisk forspring, som nu presser de europæiske producenter. Det gør konkurrencen endnu hårdere.
Fremtiden for elbiler
EU står over for en udfordring – skal de give bilbranchen mere tid til at nå klimamålene, eller holde fast i de strenge regler?
Mange producenter mener, at reglerne skal blive, men at der bør være mere fleksibilitet i, hvordan bøderne bliver håndteret over tid.