I en alder af kun 23 år har Anushka Purohit, medstifter af startup-virksomheden Breer i Hongkong, transformeret en simpel interesse for ølbrygning til en blomstrende forretning med seks-cifrede omsætningstal. Hvad startede med et ølbrygningssæt til kun 1.218 HKD (ca. 1.000 DKK) købt på Amazon, er nu blevet til en innovativ virksomhed, der fremstiller specialøl af overskydende brød.
Breers unikke forretningsmodel kombinerer bæredygtighed med lokalt engagement ved at omdanne overskudsmad til lækre ølvarianter. Inspirationen bag konceptet opstod, da Purohit var blot ti år gammel og blev chokeret over at se, hvor meget mad der blev smidt ud i den lokale Starbucks. Denne oplevelse satte sig fast, og under studierne, hvor hun og hendes venner ofte nød forskellige alkoholiske drikke, begyndte de at eksperimentere med at brygge øl.
Selvom det første batch af deres brødøl ikke smagte fantastisk, var det nok til at overbevise dem om, at idéen havde potentiale. Efter seks måneders eksperimentering lykkedes det dem at perfektionere opskriften, og Breer blev lanceret i 2020. Virksomheden har ikke blot fanget ølentusiasters interesse men også støttet op om bæredygtighed ved at reducere madspild.
I de seneste to år har Breer genereret indtægter på hele 2,5 millioner HKD og forventer i dette år at se et overskud på 1,2 millioner HKD. Hvad der gør Breers historie endnu mere imponerende er, at virksomheden ikke har modtaget ekstern finansiering men i stedet vundet omkring 6 millioner HKD gennem startupkonkurrencer, helt uden at afgive ejerandele.
Purohit og Breer har ikke umiddelbare planer om at udvide internationalt, da de ønsker at bevare deres bæredygtige tilgang ved kun at samarbejde lokalt med bagerier og bryggerier. For Purohit er bæredygtighed en smartere måde at forbruge på – selv når det kommer til noget som en øl.
Se det originale indhold her.