Fra i dag, torsdag, har Coop indført en midlertidig rabat på 20 procent på frugt og grønt i alle 365discount-butikker.
Kampagnen, kaldet Skær Momsen, skal gøre det billigere for danskerne at vælge sunde fødevarer.
Rabatten gælder frem til den 12. marts og skal ifølge Coop selv give flere mulighed for at prioritere sundere madvarer.
Markant salgsvækst sidste år
Ifølge Coop har initiativet tidligere vist sig at have en stor effekt på forbrugernes indkøbsvaner.
Sidste år resulterede en lignende kampagne i en stigning på 43 procent i salget af frugt og 37 procent i salget af grøntsager.
Det skriver Ekstra Bladet.
Særligt i Jylland var effekten tydelig. Ifølge Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount, steg salget af frugt og grønt markant i flere byer.
"Det var særligt tydeligt i Jylland, hvor salget af frugt og grønt under ’Skær Momsen’ steg med 156 procent i Viborg og med 98 procent i Haderslev," siger han i pressemeddelelsen.
Kan skattefritaget frugt og grønt blive en realitet?
Diskussionen om at fjerne momsen på frugt og grønt har længe været oppe at vende i Danmark.
Flere lande i Europa, herunder Sverige og Storbritannien, har helt eller delvist fjernet momsen på visse fødevarer for at fremme sundere valg.
Coops initiativ viser, at lavere priser har en effekt på forbrugernes valg.
Spørgsmålet er, om politikerne vil tage skridtet videre og gøre skattefritaget frugt og grønt til en permanent løsning.