Gode nyheder til Aarhusianere: Gratis kollektiv transport

Et pilotforsøg skal fra efteråret 2025 give bilister mulighed for rejse gratis ind til byen med letbane og bus i myldretiden, hvis de stiller bilen ved Parkér og Rejs anlægget Klokhøjen. Aarhus Kommune og Midttrafik står bag pilotforsøget, der skal gøre det mere attraktivt at kombinere bil og kollektiv trafik for at undgå trængsel i Aarhus midtby.

Pressemeddelelse - Via Ritzau

Den daglige tur ind til Aarhus i myldretiden kræver tålmodighed for de bilister, der hver dag bevæger sig i sneglefart frem mod arbejdsplads eller studie.

Et nyt pilotforsøg skal gøre det mere attraktivt at kombinere bilturen med Letbanen, der kører i sin egen bane og ikke bliver påvirket af biltrafikken.

Aarhus Kommune og Midttrafik ønsker at afprøve, om gratis rejse med letbane fra Parkér og Rejs anlægget ved Klokhøjen kan motivere flere bilister til at lade bilen stå og fortsætte rejsen med kollektiv trafik. Formålet er at begrænse trængsel og biltrafik i midtbyen.

Rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Nicolaj Bang fortæller:

”Jeg glæder mig til, at vi gør den kollektive transport til et endnu bedre tilbud, særligt for dem, der bor i oplandet. Inden længe vil de mange, der bor nord for Aarhus kunne tage hjemmefra i bilen, parkere den på halvvejen og komme gratis videre uden at skulle sidde i myldretrafikken ind til byen. Jeg tror på, at det er den slags initiativer, der skal til, for at flere aarhusianere hopper over i den kollektive trafik. At de får alternativer, der sparer dem penge og dyrebar tid i en travl hverdag”.



Parkér og Rejs anlægget ligger syd for Lisbjerg og lige ved Djursland motorvejen. Der er plads til 100 biler og 50 cykler. Fra parkeringspladsen er der kort afstand til Letbanens standsningssted Klokhøjen. Så det er allerede i dag nemt at komme videre med kollektiv trafik.

Under pilotforsøget vil det være muligt at hente en gratis billet i appen Rejsebillet, når man står ved Klokhøjen. Billetten giver gratis rejse frem og tilbage med Letbanen og mulighed for omstigning til en bybus, hvis Letbanen ikke kører helt til døren.

Pilotforsøget har forventet opstart i efteråret 2025 og forventet udløb ved udgangen af 2026.