Google risikerer at blive splittet op – og det kan koste dem én billion kroner

Midt i en stor reklamekampagne for YouTube står Google i en historisk retssag. Udfaldet kan ændre hele tech-verdenen.

”Der findes kun én YouTube,” lyder det i Googles nyeste reklame. Men måske skulle marketingafdelingen have snakket med juridisk, for lige nu står moderselskabet Alphabet midt i en retssag, der kan føre til en tvangsopdeling af hele virksomheden.

Hvorfor risikerer Alphabet at blive splittet op?

Alphabet ejer blandt andet Google Search, YouTube, Google Docs, Waymo (selvkørende biler) og Google Cloud. I retssagen argumenterer Google for, at de ikke har monopol, men i stedet møder hård konkurrence på alle fronter.

Men myndighederne mener noget andet: At Alphabet har for meget magt og spærrer konkurrenter ude. Hvis Alphabet taber sagen, kan de blive tvunget til at opdele koncernen i separate selskaber.



Et splittet Google kan være langt mindre værd

Google tjener penge gennem flere forretningsben: søgning, annoncer på YouTube, netværkspartnere, cloud og andre projekter. Problemet? Hvis selskabet bliver splittet op, mister de synergieffekterne, f.eks. den data og intelligens, som bruges til at målrette annoncer og udvikle nye produkter.

Deles virksomheden op, kan udgifterne til ledelse og teknologi hurtigt fordobles, og markedsstyrken falder. Google-aktien faldt f.eks. 10% på én dag sidste år, bare fordi en Apple-chef antydede, at Google Search var ved at miste terræn. Det siger lidt om, hvor skrøbelig tilliden er.

Dårligt tidspunkt for kaos

Tech-verdenen er lige nu i gang med et massivt AI-kapløb, hvor OpenAI, Meta og Microsoft smider milliarder i udvikling. Hvis Google mister sin størrelse og finansielle styrke, kan det blive svært at følge med og investorerne ved det godt.

Nogle vurderer, at en opdeling kan halvere værdien af Google-aktien.

Se kilden til indholdet her.