Grænsehandel er stadig populært: Forbruget af tobak, slik og alkohol stiger

Den danske moms på fødevarer og de mange punktafgifter holder fortsat gang i grænsehandlen i Tyskland – og skader samtidig folkesundheden.

Pressemeddelelse - Via Ritzau

Det er trist læsning, når grænsebutikkerne melder, at de danske forbrugere i stigende grad valfarter til grænsebutikkerne i Tyskland for at handle dagligvarer, slik, alkohol og tobak. Årsagen er de høje danske afgifter og momssatser, som gør varerne unaturligt dyre i Danmark. Denne udvikling koster danske arbejdspladser, skatteindtægter og har en negativ effekt på folkesundheden.

Læs også: Vil hæve priserne på tobaks- og nikotinprodukter

En undersøgelse fra Norstat, udført for De Samvirkende Købmænd (DSK), viser, at næsten halvdelen af de adspurgte danskere oplever, at deres forbrug af slik og alkohol stiger på grund af grænsehandlen. Især de unge i alderen 18-29 år er påvirkede, hvor hele 75 procent rapporterer, at de køber og forbruger mere slik, tobak og alkohol på grund af de billigere priser syd for grænsen. Til sammenligning er det kun 24 procent af de 70+-årige, der oplever samme effekt.



”Den primære årsag til danskernes grænsehandel er de markant lavere priser i nabolandene. Tidligere var det især øl, sodavand, spiritus, vin og slik, der fik danskerne til at krydse grænsen. Men med stigende fødevarepriser ser vi nu en ny tendens: flere og flere fylder indkøbsvognen med dagligvarer,” siger Jannick Nytoft, adm. direktør hos DSK.

"Det er på tide, at den danske regering tager konsekvenserne af de høje punktafgifter alvorligt. Når vores skatter og afgifter driver forbrugerne over grænsen, skaber vi ikke blot økonomiske tab for danske butikker og staten – vi påvirker også folkesundheden negativt. De høje afgifter fører til et øget forbrug af usunde varer som alkohol, tobak og slik, hvilket er et paradoks, når hensigten med afgifterne ofte er at reducere forbruget," siger Jannick Nytoft.

DSK opfordrer derfor regeringen til at sætte en reduceret moms på fødevarer på dagsordenen og se på en tilpasning af punktafgifterne, så danske priser kommer mere i trit med vores nabolande.