Svindlere på nettet bliver hele tiden mere snedige.
Og nu slår en ny rapport fast, at det ikke kun er teknologigiganterne, der er i skudlinjen.
Også Mastercard er tilbage som mål for de såkaldte brand phishing-angreb – og det er en tendens, der vækker bekymring.
Det skriver nyheder24.dk på baggrund af Check Point Researchs seneste Brand Phishing Report.
-
-
Brugernes tillid bliver udnyttet
Brand phishing handler om at efterligne kendte brands for at franarre brugerne deres oplysninger.
I første kvartal af 2025 blev Mastercard efterlignet i hele 3% af alle forsøg – og rykker dermed ind på top 10 for første gang siden 2023.
Ifølge rapporten er det især brands som Microsoft (36%), Google (12%) og Apple (8%), der rammes mest – men Mastercard er altså nu igen en del af den uønskede klub.
"Når kendte brands som Microsoft og Mastercard bliver efterlignet, skyldes det, at brugerne har tillid til dem. Det udnytter cyberkriminelle," advarer Balder Borup, sikkerhedschef hos Check Point.
Sådan foregår svindlen
De falske sider og mails ligner til forveksling noget, man kunne forvente fra et rigtigt brand.
Mange brugere bliver derfor snydt til at indtaste både login-oplysninger og betalingsdata på sider, som faktisk styres af svindlere.
Det gælder både mails, SMS’er og webshops, der ser troværdige ud – men hvor formålet alene er at stjæle dine penge.
4 råd: Sådan undgår du at blive snydt
Hvis du har et Mastercard – eller bare handler online – er det vigtigt at tage sine forholdsregler.
Her er fire hurtige råd til at undgå phishing:
- Vær skeptisk over for beskeder, der beder om betaling eller login
- Tjek altid afsender og URL – selv hvis det ligner noget officielt
- Brug to-faktor-godkendelse på dine vigtigste konti
- Installer sikkerhedssoftware, der beskytter mod phishing i realtid