Waymo, der startede som Googles selvkørende bilprojekt, har gjort store fremskridt de seneste år. De har testet teknologien på offentlige veje i over et årti, og siden 2020 har de tilbudt betalte ture uden chauffører i deres såkaldte "robotaxier". I dag leverer Waymo over 100.000 ture om ugen, hvilket er en fordobling fra blot få måneder siden.
I øjeblikket kan du booke en tur med en Waymo-robotaxi i byer som Phoenix, San Francisco og dele af Los Angeles, og virksomheden planlægger yderligere ekspansion til byer som San Jose og Oakland.
Er det økonomisk bæredygtigt?
Selvom Waymo er førende i løbet om selvkørende taxaer, er det stadig usikkert, hvornår virksomheden begynder at tjene penge. Hver bil er udstyret med avanceret teknologi, herunder lidar-sensorer, som kan koste op til 100.000 dollars pr. køretøj.
Selv om virksomheden ikke betaler chauffører, kræver flåden stadig teknikere, der overvåger og hjælper, hvis bilerne støder på problemer. Alphabet, moderselskabet, har dog investeret milliarder i projektet og planlægger at lægge yderligere 5 milliarder dollars i udviklingen.
-
-
Fremtiden for selvkørende biler
Selvom Waymo satser på at udvide deres taxa-service, kan fremtiden for selvkørende teknologi være at licensere softwaren til andre formål. David Margines, produktdirektør hos Waymo, udtalte,
"Vores mål er at bringe Waymo-driveren til så mange køretøjer som muligt, hvilket kan betyde, at vi snart ser teknologien i alt fra lastbiler til private biler."
Selvkørende taxaer er altså ikke længere en fjern fantasi, men om Waymo vil dominere markedet eller finde en anden indtjeningsmodel, vil tiden vise.
Se det originale indhold her.