I Danmark er vi vant til at gribe en kold Tuborg eller Carlsberg, men globalt set er det nogle helt andre ølmærker, der dominerer.
En ny opgørelse viser hvilke øl der er de absolut tungeste drenge i klassen, når det kommer til økonomisk værdi.
Og der er én klar vinder i toppen.
Heineken overhaler konkurrenten
Ifølge en rapport fra Fortune Business Insights, har Heineken fra Holland indtaget førstepladsen som verdens mest værdifulde ølmærke med en anslået værdi på 7,6 milliarder dollars.
Dermed overhaler Heineken mexicanske Corona Extra, som i flere år har været frontløber, men nu må nøjes med andenpladsen med en værdi på 7,4 milliarder dollars.
-
-
Økonomi i bobler
Listen afslører, at amerikanske Budweiser og Bud Light fortsat har stærk global appel, ligesom mexicanske Modelo og kinesiske Snow holder sig i toppen.
Samtidig er japanske mærker som Kirin og Asahi også blandt de mest værdifulde. Fælles for dem alle er, at de har formået at positionere sig som premium-produkter – og det er noget, forbrugerne belønner.
Her er de 10 mest værdifulde ølmærker i verden netop nu:
- Heineken – ca. 53,2 mia. kr.
- Corona Extra – ca. 51,8 mia. kr.
- Budweiser – ca. 46,9 mia. kr.
- Bud Light – ca. 41,3 mia. kr.
- Modelo Especial – ca. 29,4 mia. kr.
- Snow – ca. 24,5 mia. kr.
- Kirin – ca. 22,4 mia. kr.
- Asahi – ca. 19,6 mia. kr.
- Coors – ca. 18,9 mia. kr.
- Miller Lite – ca. 18,9 mia. kr.
Hvor er de danske øl?
Selvom Carlsberg og Tuborg er uundgåelige i Danmark, er de altså ikke blandt verdens ti mest værdifulde ølbrands ifølge tallene.
Det betyder dog ikke, at de ikke står stærkt – særligt i Europa og Asien nyder de stor popularitet. Men globalt er konkurrencen benhård.
Så næste gang du skåler med vennerne, kan du jo overveje, om du drikker som resten af verden – eller holder fast i de gode, gamle danske klassikere.